Zpět

Čtvrtá oběť

Čtvrtá oběť
Série rituálních poprav. Čtyři setnutí Číňané. Proč je čtvrtá vražda jiná?
Druhý díl ze série čínských thrillerů oceňovaného spisovatele Petera Maye vychází jako audiokniha Čtvrtá oběť, v níž neustále se hašteřící mezinárodní čínsko-americké duo pátračů ztvárnili herci Martin Myšička a Jana Plodková. „V čínské sérii Peter May ukazuje, že umí zaujmout i prostředím velmi odlišným od toho, jaké znají třeba posluchači trilogie Lewis. Nevyužívá však Peking pouze jako atraktivní exotickou kulisu, ale zabývá se historií i režimem a tím, jak ovlivňuje a poznamenává životy lidí. Jako příjemné odlehčení pak funguje napětí mezi ústřední dvojicí, kterou k sobě poutají silné city, jež ale nesmí být naplněny a tudíž vybublávají v malých rozmíškách, neutuchajícím jiskření, ale i rýpaní, a občasném pořádném výbuchu emocí. Herci se tedy mohli důkladně vyřádit,“ uvedla Šárka Nováková, redaktorka vydavatelství OneHotBook. 

Autor navíc reálie důkladně nastudoval a při psaní spolupracoval přímo s čínskou policií. „První díl jsem začal připravovat v roce 1997. Tou dobou byla čínská policie úplně odtržená, na webu ani v literatuře se o ní nedalo nic najít. Na internetu jsem naštěstí objevil kontakt na amerického kriminalistu Dr. Richarda Warda, který v 90. letech školil v Šanghaji pět set nejlepších policistů z celé země v západních metodách a technikách. Pro čínskou policii byl něco jako Bůh. Požádal jsem ho o pomoc a on souhlasil se schůzkou v  Paříži, kde byl tehdy na konferenci o  mezinárodním terorismu. Zřejmě jsem u něj ‘prošel’, protože pak už kontaktoval policejní velitelství v Pekingu, a když jsem potřeboval informace, dveře se mi zázračně otevřely. Vzali mě pod křídlo – ať už jsem chtěl jít kamkoli a dělat cokoli, prostě to zařídili,“ prozradil Peter May. 

Cesty čínského komisaře Li a americké patoložky Margaret se vlivem okolností rozdělily, ale vyšetřování série rituálních poprav v Pekingu je opět svede ke spolupráci, ať už se jim to líbí, nebo ne. První tři oběti kdosi omámil drogami, svázal, označil číslovaným plakátem s přezdívkou a nakonec zručně sťal. Čtvrtý zavražděný dopadl stejně, jenže provedení se v detailech lišilo, a navíc šlo o amerického diplomata čínského původu. Co skrýval a proč zemřel stejně bizarním způsobem jako další tři Číňané?
 

A jak prožívali další díl v kůži svých hrdinů sami interpreti? „Dozvíme se, že Li dostal od nadřízených nůž na krk, aby ukončil svůj nevhodný vztah s Američankou. Bude moci pokračovat ve svém povolání, ale musí se jí vzdát,“ vysvětluje výchozí situaci Martin Myšička. A Jana Plodková navazuje: „Ale neřekl jí to... Margaret je z toho úplně vyřízená, protože celou dobu čeká, že se jí ozve. Pořád ho má ráda, ale zároveň na něj chce přestat myslet, protože v takové nejistotě nemůže žít. Takže zažívá neustálé emocionální výkyvy a skoky.“ Oba herci si tedy emocionální bože svých postav náležitě užili. „Zejména mě bavilo hlasem vystihovat různé nuance Margaretiných stavů. Užívala jsem si scény, kdy na sebe ti dva třeba i křičí. Hodně mě bavilo, když do sebe jen tak lehce rýpali, spíše v hravém tónu než ve zlém úmyslu,“ líčí Jana Plodková. A Martin Myšička k tomu dodává: „Bavily mě momenty, kdy vyloženě vedeme dialog. Tam už jde ve smyslu dramatického útvaru o téměř stejnou práci jako na rozhlasové hře. Když jsme na sebe mohli navazovat a být v kontaktu, pracovalo se mi lépe, než když jsme si jen četli každý svoji kapitolu. Přímé řeči se se čtou lépe než vyprávěcí mód i proto, že člověk může mluvit více hovorově včetně zámlk nebo přeřeků a není to technická nedokonalost, projev naopak působí o to přirozeněji.“ Oba vypravěči také přiznali, že na čínských thrillerech Petera Maye se jim líbí i další kontext související se zemí, kde se odehrávají. „Člověk se dozví zajímavé věci, ve Čtvrté oběti se hodně vypráví například o terakotové armádě,“ doporučuje Jana Plodková. „Pro mě byly zajímavé situace z doby čínské kulturní revoluce. Je tam velká scéna, co se dělo ve školách – kdy bývalí studenti v podstatě šikanovali své bývalé učitele. A kam až to zašlo. I ti mladí, kteří byli naočkovaní režimem, dělali hrozné zlo, ačkoli byli třeba skoro děti. A je poutavé, jak je autor ukazuje po třiceti letech, kde kdo skončil a jak to nesou... a není to černobílé, ukazuje obě strany, viníky i agresory, jejichž role se třeba po letech obrací,“ upozorňuje Martin Myšička.

Nahrávku v režii Michala Bureše doprovází původní hudební doprovod, místy temný a zádumčivý, jinde hravý, pomrkávající, pokaždé však atmosféricky komponovaný a okořeněný orientálními strunnými nástroji i rytmy.
 
text: OneHotBook
autor
název
Čtvrtá oběť
série
Čínské thrillery (2)
režie
interpret
délka
11:01
vydavatel
rok vydání
2016