Zpět

Pan Mercedes

Pan Mercedes
Na masakr před pracovní agenturou, kdy maskovaný řidič v ukradeném mercedesu úmyslně najel do fronty nezaměstnaných, nikdo hned tak nezapomene. Často na něj myslí i detektiv ve výslužbě Bill Hodges, který musel při odchodu do důchodu odložený případ předat svým kolegům. Když ale dostane vychloubačný dopis, jehož pisatel se k vraždám přiznává, nechá se vyprovokovat, aby se vrátil k nedokončenému pátrání. Doufá, že se mu podaří zabránit ještě horšímu krveprolití, ale netuší, co ho to bude stát…
„Thriller v podání Stephena Kinga sice ctí žánrové tradice, ale autor hodný svého jména tyto šablony bourá, trhá, řeže i rozebírá, pak je po svém znovu spojuje a obohacuje o originální ingredience. Hněte hmotu příběhu jako těsto na nádivku do dokonale fungujícího celku, ze kterého sice sem tam vykukuje syrové maso či žahá čerstvá kopřiva, ale po zapečení v mistrově kuchyni chutná královsky, jen je trochu ostřejší…,“ uvedl Martin Pilař, ředitel vydavatelství OneHotBook. A dodal: „Audioknihou Pan Mercedes otevíráme třídílnou sérii s detektivem ve výslužbě Billem Hodgesem. Hledali jsme neotřelé obsazení, dostatečně charismatického narátora, který díky možnostem audio zpracování dodá psanému textu další rovinu a osobitým způsobem oživí všechny tři příběhy v uších posluchačů. Jan Kanyza všechny tyto aspekty naplňuje a v mnohém překračuje. Pod vedením Hynka Pekárka si jeho charakteristickou dikci může vůbec poprvé užít i posluchač audioknih. V roli ‘ujetého šílenceʼ mu pak zdatně sekunduje Kajetán Písařovic, který přispívá k větší dynamice a plastičnosti vyprávění. Vzhledem k tomu, že chystáme ještě spoustu dalších kingovek, chceme, aby spojení této spisovatelské ‘značkyʼ s OneHotBook znamenalo pro posluchače nejen samozřejmou kvalitu, ale také konceptuální přístup, neotřelý způsob zpracování s vynikajícími vypravěči a intenzivní zážitek.“ V tomto duchu vydavatelství připravilo už audioknihu TO, která získala hlavní cenu jako Absolutní vítěz klání Audiokniha roku 2017 a zvítězila také ve své kategorii Vícehlasá četba. Další v pořadí bude kromě pokračování osudů Billa Hodgese také titul Řbitov zviřátek.
 

 
„Bill Hodges je zpočátku takový ten nešťastný penzista, který má blízko k rezignaci, protože byl zvyklý pořád pracovat a teď má najednou v životě prázdno. Je unavený, je otrávený, ale pak ho to popadne a znovu se v něm probudí energie bývalého elitního policajta. Jeho postava má svůj vývoj, který jsme do nahrávky museli dostat pouze verbálně a hlasově,“ popisuje svého detektiva Jan Kanyza. Jeho protivníka ztvárnil Kajetán Písařovic, který o vlastním protagonistovi prohlásil: „Záporáci se hrají i čtou lépe než kladní hrdinové, takže mě to bavilo. Brady je nešťastný, smutný – dělá strašnou práci ve strašném městě, žije se strašnou matkou… Občas ho bolí hlava. Není jen úlisný, on je úchyl. Hodně jsem si to užíval, ale bylo nutné stylizaci nepřestřelit, aby vyprávění mohlo postupně gradovat. Vzhledem k tomu, že příběh je psaný jakoby po kouscích, bylo složité tu figuru postavit. I když jsem měl v rámci přípravy román přečtený celý, nesměl jsem v průběhu nahrávání svou intepretací o Bradym prozradit víc, než v danou chvíli říká samotný text – bylo potřeba udržet to tajemství.“

A jak se herci na natáčení připravovali? „Já si text čtu nahlas, abych se slyšel a abych slyšel intonace. Protože když je to jednohlasá četba, je třeba udržet proměnlivost interpretace – jsou tam úvahy, popis situací, děje, přímé řeči, dialogy… To všechno musíte nějak diferencovat. V dialogu nesmíte přímo hrát všechny figury, ale přece jenom je od sebe musíte odlišit. Některé věci si člověk opakuje několikrát, aby to dostal do uší i do projevu, aby to získalo logiku,“ vylíčil Jan Kanyza svou metodu. Pečlivou práci za mikrofonem si oblíbil i Kajetán Písařovic. „Kdybych byl někdy v životě postavený před rozhodnutí, že by za mnou přišel Bůh divadla a řekl mi: ‘Jsi vyučený herec a teď si musíš vybrat jen jednu z disciplín, kterou budeš dělat. Co to bude?ʼ Asi bych zůstal u četby, protože je podle mě strašně svobodná. A když máte velké štěstí a sejdete se s dobrým textem a s dobrým režisérem – což se u Pana Mercedese povedlo –, uděláte z posluchače diváka. Zazní příběh, ale jakou si uděláte vizuální představu, je jen na vás,“ prozradil narátor. A Jan Kanyza k tomu dodává: „Jako kluk jsem míval rád rozhlasové hry a pohádky nebo četby na pokračování, kdy je člověk soustředěný u rádia, a vlastně si z toho, co slyší, promítá film ve své hlavě. Právě proto, že tam obrázky nejsou, má poslech daleko větší půvab než televize.“

Nahrávku doprovází originální soundtrack v duchu Rhytm and Blues s hrubším základem, který staví na rozhárané souhře hned tří kytar. Nejvýraznější je zvuk naboostrované elektrické kytary, jíž svým typickým zvukem doplňují steel nebo akustické sestry. V líném tempu se převalují a roztahují jako smečka různobarevných koček při siestě, zaprášený rytmus obohacuje rattlesnake chrastidlo či foukací harmonika a celkem pak rezonují dozvuky kvílících pneumatik.
text: OneHotBook
autor
název
Pan Mercedes
režie
Hynek Pekárek
interpret
Jan Kanyza, Kajetán Písařovic
vydavatel
rok vydání
2018
produkce
Martin Pilař
katalogové číslo
AK164