Babišova cesta

recenze, , 20.11.2017
Boss Babiš
Ještě před letošními volbami do poslanecké sněmovny vydal ve svém vlastním nakladatelství novinář a spisovatel Jaroslav Kmenta knihu, která mohla mít ambici výsledky ovlivnit. Její název, Boss Babiš, dává tušit, na jaké straně „barikády“ Kmenta stojí.
Ačkoliv lze stěží nevnímat Kmentův názorový úhel pohledu na Andreje Babiše, svým stylem práce a definováním jednotlivých podstatných argumentů se snaží být maximálně objektivní. Podložit fakta a až na základě těch pevně formulovat názor, klidně velmi ostrý – to je strategie, s jakou Kmenta působí v oblasti tuzemské investigativní žurnalistiky od samého zrodu svobodného polistopadového tisku.

Posluchačům audioknih jsou jeho práce již dobře známy – Bookmedia již dříve vydala jeho trilogii o Radovanu Krejčířovi. I tentokrát se Kmenta „zavrtal“ do podhoubí českého podnikání a jeho vazeb na politiku. V případě Babiše jde o spojení velmi podstatné, neboť právě zakladatel hnutí ANO 2011 svou rétoriku neustále staví na kritice dosavadních zkorumpovaných poměrů. To, že býval jejich pevnou součástí, však s velkou pravděpodobností naivní snílky nenapadne. Ke zjištění vlastně stačí relativně málo: zkoumat historii firem, které Babiš začal po listopadu 1989 řídit.

Boss Babiš pochopitelně může v očích leckterého čtenáře působit jako prvoplánová obžaloba muže, proti němuž se „celý svět“ spikl. Kmentova metoda je však daleko od povrchního nakládání s fakty, naopak jde pro obyčejného laika někdy až velmi zapeklitou cestou, aby pokud možno co nejpřesněji pojmenovala všechny proměnné v rovnici. I proto se vám dost možná při poslechu může zamotat hlava. (A to nyní nemám na mysli samotný význam textu, neboť po dočtení s velkou pravděpodobností ztratíte poslední zbytky důvěry v AB.)

Naštěstí Petr Kubes pod režijním vedením Ivo Martiníka předkládá text pečlivě, pozvolna a také se schopností dramatizovat místa, která si ji zaslouží. Což ostatně v případě Kubese nepřekvapí – stačí si vzpomenout na jeho interpretaci Syna či Modré stíny. Jeho mírně „nakřáplý“ hlas působí tak trochu jako hlas vyšetřovatele, který před porotou shrnuje všechny body obžaloby. Umí působit věcně, stále však vzbuzovat pozornost a zájem o vše, co vyřkne. Jen v závěrech vět čas od času zarezonuje hlasem natolik dramaticky, jako by snad měl Andrej Babiš brzy vykouknout zpoza kouta a chtít po nás účtenku.

Na klidu nepřidají ani hudební vsuvky, atmosférou tak trochu „devadesátkové“, rozhodně ne zapamatovatelné, pro žánr a obsah knihy však zcela patřičné.

I když jsou volby již za námi, určitě by se nemělo na (audio)knihu Boss Babiš dívat jako na něco, co si odbylo svých pět minut slávy a zaslouží si najít místo v archivu. Kniha je to stále živá. A k poslechu, i díky velmi zdařilé zpracování, velmi vhodná.