Poslyšte legendu o Krabatovi

recenze, Karel Giebisch, 16.11.2014
Čarodějův učeň
Černá magie, napětí, moc nad druhými i láska - všechny tyto prvky lze nalézt v knize Otfrieda Preußlera Krabat, která spatřila světlo světa poprvé v roce 1971 v Německu. Česky vyšla pod názvem Čarodějův učeň sice až o čtvrtstoletí později, přesto však nebyl ani u nás, díky animovanému filmu Karla Zemana, její námět zcela neznámý. Ostatně Preußler sám pocházel z Liberce, z učitelské rodiny. Jeho otec a babička Dora byli známí cestovatelé a sběratelé lidových příběhů. Ty údajně malého Otfrieda inspirovaly natolik, že se rozhodl pro spisovatelskou dráhu.
Příběh jeho Čarodějova učně se odehrává v 17. století v Lužici. Hlavní postavou je mladík Krabat, kterému se začnou zdát podivné sny lákající ho do mlýna na blatech u Černého Chlumu. Poté co do mlýna skutečně doputuje, přijme práci, která kromě mletí mouky zahrnuje i něco víc. Začne se učit černé magii a zažije dobrodružství v němž musí prokázat nesmírnou odvahu postavit se mistrovi, který je spolčen se samotným ďáblem.

V roce 2004 byl u nás Čarodějův učeň uveden jako rozhlasová hra v režii Aleše Vrzáka pod původním názvem Krabat. Režisér se v ní pokusil vše důležité vměstnat do pouhé hodiny, přesto ale řada pasáží známých z knihy chybí a změněna byla dokonce i část, kterou celý příběh vrcholí. Dramatizace byla obsazena herci zvučných jmen: Ilja Racek, Michal Zelenka, David Novotný, Matěj Dadák, Vladimír Čech či Andrea Elsnerová.

Stejný režisér zpracoval stejnou látku znovu v roce 2010, tentokrát do formy jednohlasé audioknihy pro vydavatelství Tympanum. Interpretem Preußlerova textu se stal Lukáš Hlavica, který podal výborný herecký výkon. Ve čteném projevu byl schopen vcítit se do prožitků jednotlivých postav, snadno napodobit zlou povahu mistra, strach Krabata, když ho čeká důležité rozhodnutí, ale i poklidné chování Tondy smířeného se svým osudem a škodolibost učedníka Lyška neustále podlézajícího mistrovi.

Kromě skvělého Hlavicova projevu doplňuje audioknihu hudební podkres užitý tak, aby dokázal navodit vždy tu pravou atmosféru. Některé pasáže v knize však nelze dost dobře ztvárnit ani hlasem ani. V takových situacích dostávají prostor zvukové efekty, které mohou prozradit víc než slova.

Téměř šest a půl hodiny dlouhá audiokniha vyšla na pěti zvukových CD opatřených braillskými popisky umožňujícími nevidomým snadnější orientaci. Později byla vydána i na jediném mp3 CD a k dostání je také prostřednictvím služeb on-line obchodníků – pochopitelně už bez hmatových značek.

S legendou o Krabatovi, která se Otfriedu Preußlerovi stala inspirací k napsání knihy, se lužickosrbské děti seznamují už v útlém věku. I když i Čarodějův učeň je koncipován především jako román pro děti, při poslechu audioknihy jsem dospěl k názoru, že by bylo lépe řadit ho mezi dobrodružné romány. Je celkem strašidelný a malým posluchačům bych ho rozhodně nedoporučoval. Všechny odrostlejší ale jistě zaujme.