Cesta za filmařským snem

recenze, , 21.01.2020
Bohemia
Jan Svěrák je tvůrcem, jehož projekty právem budí očekávání. Oscarový režisér nejednou dokázal, že umí vyprávět dobré filmové příběhy. Ale nejen proto jeho nový literární počin Bohemia stojí ve zvukové verzi za pozornost.
Autor do svého textu částečně promítá vlastní zkušenosti z objevování velkého filmařského světa. Sám se, po zisku legendární zlaté sošky za Kolju a po ohlasu Tmavomodrého světa, pokusil realizovat film určený primárně pro zahraniční trh, avšak tyto jeho snahy dosud nedošly cíle. Podobně je nastaven i hrdina kniha Bohemia: Ivan Šustil je mladý nadějný režisér, jehož dva projekty získaly ve světě slušné renomé a možná tedy v jeho životě nastává čas odhodlat se k dalšímu významnému kroku – realizaci filmu v zahraničí. Vždyť kdo z filmařů by si nepřál být alespoň jednou za život spolknut hollywoodskou, či alespoň mezinárodní mašinérií? Šustil tedy jedno léto po přelomu tisíciletí odlétá se svou rodinou do Skotska, aby tam s vlivnou filmovou producentkou rozjímal nad námětem budoucího díla. A nakonec nejen nad ním.

S textem se výborně sžil Kryštof Hádek, jehož první velká filmová role byla právě ve Svěrákově Tmavomodrém světě, a který má s rozhlasovou i audioknižní produkcí bohaté zkušenosti. Díky jeho skvělému vystižení nálad, dobrému odlišení postav či drobným detailům v interpretaci bude audiokniha, alespoň z počátku vybízet k drobným, zato častým pousmáním. Rozhodně si vychutnáte například, jak se autor ve slovních výměnách mezi Ivanem a jeho manželkou Lucií krásně „potatil“ – svěrákovský rukopis, ve zvukové verzi podtržený i intonacemi a barvou hlasu interpreta, je naprosto nezaměnitelný.

S postupem času ale začnete společně s vnitřním režisérovým hlasem tápat, co je Ivan Šustil vlastně za člověka a zda vůbec má vaše sympatie. Celá drobná komedie postupně zhořkne a trochu zvážní. Díky dobrému zapojení některých historických událostí umí příběh vybudovat i lehké napětí. Připočtěme k tomu zajímavý prvek, kdy se reálné osobnosti filmového světa střídají s fiktivními (ale nutno dodat, že jejich předobraz je i podle jmen jasně patrný) a je zřejmé, že by se posluchač měl po celých sedm hodin poslechu dobře bavit. I v ohlasech často kritizované lechtivé pasáže vyznívají díky Hádkovu hereckému vkladu naprosto nenuceně, neboť nepostrádají patřičnou dávku nadhledu.

Kvituji, že se Jan Svěrák dokázal vyvarovat občasného neduhu filmových scénářů a skutečně důstojně uzavřel všechny dějové a vztahové linie, i když jich samozřejmě v komorním příběhu není mnoho. Podobně jako se všechny hudební nástroje, jejichž minimalistické melodické předěly z dílny Petra Hanzlíka oddělují jednotlivé části, spojí na konci nahrávky v jedno dlouhé unisono.