Otec v kolotoči

recenze, , 17.03.2016
Deníček moderního fotra
Dominik Landsman se na český audioknižní trh prodral z prostředí internetových blogů, podobně jako řada jeho dalších kolegů. Úspěšné on-line deníčky čím dál častěji získávají svou papírovou podobu, aby mohly být znovu nabídnuty jak již obeznámeným, tak novým čtenářům. Deníček moderního fotra se dočkal dokonce už dvou knižních dílů. Ten první, s podtitulem Proč by muži neměli mít děti, má od konce loňského roku dokonce audioknižní verzi.
Úsměvné příběhy otce na rodičovské dovolené se na internetu objevily poprvé v červenci 2013, knižně vyšly zásluhou vydavatelství Ikar už o rok později. Svými zápisky získal Dominik Landsman mnoho čtenářů lačnících po dalších jeho nekňubovských příbězích, po neohrabaných pokusech o sdílení životního prostoru s novorozencem, po zdánlivě beznadějných, leč vtipně podaných okamžicích. V Deníčku moderního fotra vytvořil kompilát snad všech situací, do kterých se rodič (ne nutně pouze otec) dostává, a až do krajnosti je vyhrocuje. Ladsman nezažívá nic jiného než všichni mladí rodiče, je ale schopen podat své zkušenosti s nadsázkou a humorem (často černým).

Zatímco ale v blogu lze při nepravidelně publikovaných příspěvcích fotrovský deníček vstřebávat postupně, očekávat v reálném čase co nového se stane malému Čeňkovi a jeho bezradnému tatínkovi a tu a tam se zasmát nenadálým situacím, v souborném vydání to tak není. Knižní čtenář dostává příběhy naráz a dá se očekávat, že je tak i čte. Počáteční nadšení z formy vyprávění a vtipu autora postupem upadá a Ladsmanovy vtípky se stále častěji ukazují jako lehce předvídatelné, čímž ztrácí na údernosti. Stejně to pochopitelně funguje i u zvukové verze – posluchač se nejspíše brzy nabaží neustále omílaných témat a po čase se začne při poslechu nudit.

Téměř šestihodinová audiokniha tak musí vsadit na něco jiného – na interpretační výkon. Po čase se do studií OneHotBook vrátil herec a především dabér Filip Švarc, který v roce 2014 tak skvěle interpretoval Lovce hlav. Přestože Ladsmanův Deníček neposkytuje prokreslené charaktery, jaké se podařilo vytvořit Nesbømu, a přestože se příhody otce na rodičovské pochopitelně odlišují od případu Rogera Browna, odvedl Filip Švarc i tentokrát profesionální výkon. Deníček moderního fotra, naditý humornými scénami založenými na chlapské rodičovské neohrabanosti a přítomnosti nového neznámého člena rodiny, zní v jeho podání naprosto přirozeně – tedy jako zápisky. Taková forma poskytuje sice mizivý prostor pro uměleckou interpretaci, Švarc se o nic takového ale ani nepokouší. Vlastně se dá napsat, že vystačil jen s cynismem a sarkasmem v hlase.

Zvukový Deníček moderního fotra je příjemnou kompilací humorných Landsmanových textů, zároveň si ale nese i nevýhodu jejich souborného vydání. Může ovšem navíc nabídnout povedenou interpretaci Filipa Švarce a za alespoň stručnou zmínku rozhodně stojí i nápaditá hudební složka.