Zpět

Truhlice plná Horníčka

recenze, , 25.7.2018
Dobře odtajněný Miroslav Horníček
V listopadu tomu bude sto let od narození Miroslava Horníčka. Blížící se výročí bylo podstatným důvodem proto, aby dramaturg Jakub Kamberský inicioval vydání kompletu zvukových nahrávek, které Horníčka představí v nejrůznějších polohách – coby herce, konferenciéra, klauna či (v neposlední řadě) interpreta vlastních textů.
Naštěstí, i díky producentce mluveného slova Nadě Dvorské, se Kamberského nápad dostal přes fázi příprav k realizaci a Supraphon tak v březnu letošního roku vydal komplet čítající celkem 30 hodin zvukového materiálu. Nebyl to první obdobný projekt, své komplety mají Cimrmani, Šimek s Grossmannem, Jiří Suchý nebo trojice Šimek-Sobota-Nárožný. V případě Horníčka si však troufám tvrdit, že jde o technicky i dramaturgicky zatím největší výzvu. Vždyť jeho tvorba sahá hluboko do minulosti, obsahuje řadu poloh i způsobů/cest, jimiž Horníček s posluchači či diváky komunikoval. To vše musel Jakub Kamberský vstřebat a zohlednit. A i když Dobře odtajněný Miroslav Horníček nenabídne opravdu kompletní sestavu Horníčkových „promluv“, předkládá natolik celistvý vhled do jeho tvorby a působení, až srdce posluchače zaplesá.
 

Zaprvé tehdy, díváte-li se na projekt z perspektivy odborníka či zasvěceného laika. Kompilace má obrovskou historickou hodnotu. Provádí nás životem a tvůrčím působením významného představitele českého humoru. Horníčka začleňuje do kontextu divadelní scény (zejména spolupráce s Werichem), skupiny českých komiků a herců, ale také ilustruje televizní zábavu, krátké i delší formáty rozhovorů či komentářů, v neposlední řadě pak nabídne ochutnávku Horníčkovy autorské knižní tvorby. (A dokonce s bonusem, kdy Horníček interpretuje cizí texty.)

Nahrávky, sebevíce rozdílné místem svého vzniku a způsobem distribuce, stejně tak svým stářím, mají velmi kvalitní zvukové ošetření Petra Benesche. Ne snad, že by onen zub času či způsob nahrávání (na divadelních prknech) nebyl stále rozpoznatelný, přesto lze track za trackem poslouchat, aniž by nás to rušilo, přesto – a to je hlavní – je v každém případě mluvenému slovu dobře rozumět.

Druhý důvod pro srdceplesání je ten čistě posluchačský. I bez ohledu na onu historickou hodnotu kompletu dostáváme díky Jakubu Kamberskému a Supraphonu neuvěřitelných třicet hodin zábavy. Inteligentní, mnohdy provokující, jízlivé vůči lidským malostem či nesvobodě, laskavé s ohledem na naše obyčejné chybování a zranitelnost. Třicet hodin humoru, který vzbuzuje tu úsměv, tu hlasitý smích. Nepředpokládám (aspoň taková je má zkušenost), že byste si pustili Dobře odtajněného Miroslava Horníčka „na jeden zátah“ jako jinou audioknihu. Ostatně, ono dávkování po kouscích dává příležitost se minimálně měsíc pravidelně potkávat s osobností, jejíž inteligence a humor ani po těch letech nezestárly.