Sherlock opět na stopě

recenze, , 27.06.2018
Dobrodružství Sherlocka Holmese
V rámci detektivního žánru není nic ikoničtějšího, než dvojice Sherlock Holmes a doktor Watson. Přestože v průběhu posledního století vznikly v rozhlase i v soukromých vydavatelstvích desítky nahrávek jejich příběhů, stále se ještě najde dost povídek, které nikdy nebyly zvukově zpracovány. Nyní však mohou Sherlockovi fanoušci jásat. Poprvé se k nim totiž dostane celá povídková sbírka v jednotné úpravě. Vydavatelství Kanopa přichází s četbou všech dvanácti příběhů z prvního (a dle mnohých i nejlepšího) souboru, nazvaného Dobrodružství Sherlocka Holmese.
Když Arthur Conan Doyle psal původní tucet krátkých příběhů, podařilo se mu zároveň stvořit některé z nejslavnějších holmesovských povídek vůbec. Ty se teď dostávají k uším českých posluchačů, mnohdy poprvé a navíc v nezkrácené podobě. Kromě známých kousků, jakými jsou Strakatý pás či Spolek ryšavců, se tak v premiéře představí i ty doposud opomíjené, například Urozený ženich či Inženýrův palec.

Celá kolekce vychází postupně, k recenzi byla k dispozici úvodní pětice detektivek. Prvním příběhem kompletu a zároveň úplně první holmesovskou povídkou je Skandál v Čechách, v němž se poprvé a naposledy objeví pro Sherlocka osudová „žena všech žen“, Irena Adlerová. Dokáže Holmese svým ženským důvtipem přelstít? Následující Spolek ryšavců patří mezi vůbec nejproslulejší Doylovy povídky, zpočátku absurdní banalita se zde záhy změní v závažný zločin. V Případu totožnosti se Holmes snaží pomoci mladé ženě, jejíž ženich zmizel beze stopy v den jejich svatby. Teprve v Záhadě Boscombského údolí se posluchač poprvé setká s vraždou, zato pěkně záhadnou. K vyšetření brutálního zločinu bude zapotřebí veškerého Sherlockova umu. V povídce nazvané Pět pomerančových jadérek pak stane Holmes před zlověstnou sérií záhadných úmrtí členů zámožné venkovské rodiny.

Společným pojítkem celé sbírky je hlas vypravěče Václava Knopa, který ji vydává ve svém vydavatelství ve vlastní režii i interpretaci. Jeho hlas patří díky specifické barvě mezi snadno rozpoznatelné. I přes své bohaté rozhlasové zkušenosti doposud překvapivě v žádné Doylově detektivce neúčinkoval, zahrál si pouze v dobrodružném seriálu Ztracený svět, napsaném dle jiné autorovy knihy. Nové téma pro něj ale nepředstavuje žádnou překážku. Od počátku čte díky pečlivé přípravě klidně a plynule. Oproti humorněji laděným knihám zde drží na uzdě svůj pestrý výrazový rejstřík, který by byl tentokrát spíše na škodu. Díky příjemné délce povídek okolo jedné hodiny se posluchač na konci příběhů často přistihne, že se už těší na další.

Žádné nebe ale není zcela bez mráčků, a tak i tyto nahrávky mají několik pih na kráse. Naštěstí se jedná spíše o drobnosti v podobě občasných přeřeků či špatných střihů. To vše však bohatě vyváží vydařený hudební doprovod. Nápadité houslové melodie příběhy nejen rámují, ale občas fungují i jako vnitřní předěly.

Dobrodružství Sherlocka Holmese uspokojí všechny Sherlockovy fanoušky, kteří se díky nim mohou poprvé zaposlouchat do nezkrácených příběhů svého oblíbeného hrdiny, navíc v povedené interpretaci výborného herce Václava Knopa. Nelze si tak přát nic jiného, než aby někdy v budoucnu došlo i na další sbírky Doylových povídek, které si rovněž zaslouží pozornost.