Dračí bitvy pro začátečníky

recenze, , 14.04.2020
Ledový drak
Je to tak. Mistr olbřímích nedopsaných ság s mnoha propletenými osudy postav, který se neštítí na jedné svatební hostině brutálním způsobem vyvraždit celou rodinu i se sloužícími, napsal příběh pro děti. Nutno podotknout, že Ledový drak v originále poprvé vyšel už v roce 1980, tedy dlouho před prvním dílem světoznámé ságy Píseň ledu a ohně, Hrou o trůny. A tak se jedná o příběh dokončený. A vlastně i dost krátký – v převyprávěné formě se jen těsně nevešel do jedné hodiny.
G. R. R. Martin pro Ledového draka stvořil zajímavou hlavní postavu – dívku Adaru, v mrazu zrozenou, které zima neublíží a ani její dotek pro mnohá ledová stvoření není nebezpečný. Když se potom do krajiny, kterou obývá s rodinou, dostane nepřátelská armáda, je to právě ona, kdo musí společně se svým ledovým přítelem vesnici ochránit.

Ve vydavatelství Tympanum se rozhodli i tuto drobnou povídku pro mladé čtenáře pojmout jako velké epické dílo. Tomu odpovídá jednak hudební doprovod skladatele Dominika Svobody, hodný nejznámějšího Martinova díla, a pak také výběr interpretky a její vedení režisérkou Zuzanou Burianovou. Barvu hlasu i způsob projevu Marie Štípkové totiž nelze označit jinak než jako majestátní.

Marii Štípkovou mohli posluchači slyšet relativně nedávno v audioknize V šedých tónech, kde se vžívala do vzpomínek mladé Litevky, kterou Sověti odsunuli na Sibiř. Tehdy ukazovala zcela jinou polohu, než v jaké načetla Ledového draka. V šedých tónech je kniha vyprávěná v první osobě, interpretka proto musela celou tragédii prožívat spolu s protagonistkou příběhu, naproti tomu v Ledovém drakovi se stala zcela nezúčastněnou vypravěčkou.

Zvolené tempo je pomalejší, s důrazem na každé jednotlivé slovo. Tento způsob dává už od prvních slabik jasně najevo, že se jedná o dětskou audioknihu, která se bude řídit mírně odlišnými pravidly. Projev Marie Štípkové je jasný, zřetelný a v mnoha případech tak jiskrný, jako ledové krystalky obklopující Adaru a jejího draka. Když je dívka šťastná, interpretka se usmívá s ní, jinak si drží odstup, jako by se snažila celý příběh odvyprávět tak objektivně, jak to jen jde.

Spolu s hudebním doprovodem, za který by se nemusel stydět celovečerní fantasy film, tvoří audiokniha Ledový drak vskutku zajímavý a v mnohém překvapivý úkaz. Tolik práce na jedné hodinové záležitosti, a navíc pro děti? Tady je znát opravdu fanouškovský zápal. Toto drobné dílko plnohodnotně doplňuje tvorbu G. R. R. Martina, kterou Tympanum vydalo už dříve.