Atentát

recenze, , 01.08.2014
Dva proti Říši
Na trhu s audioknihami se často objevují žhavé novinky, časem prověřené nahrávky ze zvukových archivů, či dříve vydané knižní bestsellery. U posledně jmenovaných se občas stává, že audioknižní nastudování není prvním, které kdy spatřilo světlo světa. To platí i o dokumentárním románu Dva proti Říši z pera spisovatele Jiřího Šulce.
Připomeňme, že kniha vyšla roku 2007. O tři roky později vznikla audioverze pro potřeby nevidomých. Kompletní román načetl herec a hlasatel Českého rozhlasu Vltava, Jan Hyhlík. Vzhledem k tomu, že nahrávka vznikla pro specifické potřeby a navíc neměla umělecké ambice, nehodlám ji porovnávat s dalšími verzemi. V roce 2012 vznikla dle románu desetidílná rozhlasová četba na pokračování. V režii Vlada Ruska se interpretace zhostil herec Aleš Procházka. Nevedl si rozhodně špatně, samotná nahrávka měla spád, ale pro příznivce kompletních audioknih měla tu nevýhodu, že po nutných úpravách měla pouze pět hodin.

Proto můžeme až o poslední nahrávce z roku 2014, o celkové délce šestnácti hodin, mluvit jako o nejkomplexnější úpravě, navíc na obrovské kvalitativní úrovni. Knihu pod precizním režijním vedením Jitky Škápíkové načetl herec Ladislav Frej a letos v květnu ji vydalo nakladatelství OneHotBook. Vzhledem k tomu, že román obšírně referuje o atentátu na říšského protektora Reinharda Heydricha, ke kterému došlo v květnu 1942, bylo načasování vydání v tomto měsíci příznačné.

Přiznám se, že o knize vím od jejího vydání, ale nikdy jsem se příliš nezajímal o okolnosti atentátu, o zákulisí odboje u nás, či výcviku parašutistů v Británii. Mírně mě nahlodal jeden z dílů televizní dokudramatické série České století, ale hlavně pak ukázky ze zvukové podoby románu, které byly k dispozici. Už ty mne nadchly, poslech románu mě ale doslova uchvátil a zároveň notně uzemnil. Jsem záměrně osobní, neb se domnívám, že obdobné pocity nebudu mít jen já.

Jde o velmi strhující, sžíravý příběh, umocněný tím, že popisuje skutečné události, byť leccos určitě bude vyfabulované, např. dialogy hlavních aktérů, ať už atentátníků, či gestapáků. Proč ne - umělecká licence je zcela legitimní. Byť všichni nebo alespoň většina ví, že k atentátu došlo a co po něm následovalo, je poslech i tak velmi napínavou záležitostí, která vám nedá vydechnout.

Nakladatelství OneHotBook nejenomže svým posluchačům přináší pozoruhodné tituly, ale má i dar dobrého výběru herců. Však ne náhodou získalo jednu z cen prvního ročníku ankety Audiokniha roku a sice ocenění pro Hynka Čermáka za interpretaci Národní třídy Jaroslava Rudiše. Z toho, co píšu je tedy zřejmé, že rozhodnutí nechat načíst rozsáhlý román Ladislava Freje bylo více než šťastné. Zprvu sice máme pocit, že se do čtení teprve dostává, že se "rozjíždí" společně s příběhem. Zanedlouho ale slyšíme, že Frej s vyprávěným příběhem plně sounáleží. Natolik, že i když čte part vypravěče, který popisuje myšlenkové pochody určité postavy, čte tyto s dikcí dané postavy. To jistě umocňuje prožitek z poslechu. V přímých řečech nepřehrává, netlačí na pilu a díky jeho promyšlenému projevu působí promluvy tak, jak mají - u nacistů zrůdně, u parašutistů či civilních obyvatel jednou rozhodně, jednou vyděšeně, či rozechvěle.

Nahrávka je dostupná v oblíbeném formátu mp3 a je rozdělena na 55 tracků, přičemž každý je uvozen klavírní hudbou. Ta dokresluje atmosféru, nicméně při klipovitém vyprávění občas pro svou délku poněkud přibržďuje spád. Kniha je napsána a načtena tak, že neustálé přeskakování z místa na místo je vždy ihned pochopitelné a nepůsobí zmatek.

Při poslechu si člověk chtě nechtě musí klást řadu otázek. Proč se nacisté chovali tak zrůdně, proč se uchylovali k tak brutálním metodám při výsleších, proč se mezi Čechy našlo tolik udavačů, jak je možné, že vedle toho se našla řada obětavých lidí, kteří pro pomoc nasazovali své životy a konečně, měl vůbec atentát smysl? Otázky mohou působit až banálně. Podstatné je, že byť na ně román zcela neodpovídá, určitou představu a hlavně klíč k pochopení, či nazření vám dá. Vydržíte-li poslouchat až do konce, což vám vřele doporučuji.