Lze vyzrát nad ďáblem?

recenze, Tereza Špetlíková, 01.08.2018
Exorcista: Souboj s ďáblem
Mezi milovníky filmových hororů byste jen těžko hledali někoho, kdo neviděl Friedkinova Vymítače ďábla z roku 1973. Autorem knižní předlohy, vydané o dva roky dříve, je americký autor William Peter Blatty. Nyní jeho knihu zpracovalo vydavatelství Walker & Volf do podoby mluveného slova. Své hlasy audioknize Exorcista: Souboj s ďáblem propůjčili herci Jiří Klem a Jitka Moučková.
Když se u dvanáctileté Regan objevily první příznaky nespecifické nemoci, její matka zbystřila. Už jednou byla nucena svěřit své dítě do rukou lékařů a nedopadlo to dobře, proto jim už nevěří. Projevy dceřiny choroby jsou však poněkud podivné a vyžadují si pozornost odborníků. Reganina matka, populární herečka Chris, stojí před zlomovým okamžikem své kariéry – musí se rozhodnout, zda využít pracovní nabídku, o které snila, nebo se věnovat dceři.

Příběh, který se po pozvolném rozjezdu dále zásadně vyostřuje, strhuje čtenářovu a díky audioknize i posluchačovu pozornost. V jeho vyprávění se střídají Jiří Klem a Jitka Moučková dle toho, z pohledu které postavy děj sledujeme. Někdy tedy třeba i za Chris hovoří mužský interpret, například když reaguje v dialogu, ale ve valné většině má její party na starosti Jitka Moučková. Oba interpreti si za pomoci změny melodie hlasu i dikce pohráli se všemi specifickami postavami příběhu. Moučková zvládla jak vystrašenou malou Regan s dětským hláskem, tak zoufalou dospělou ženu. Stejně tak Jiří Klem výborně zastal všechny muže, nadmíru dobře si poradil se svérázným Burkem Denningsem i s detektivem Williamem Kindermanem, kterému svým hlasem vtiskl velmi výrazný charakter.

Exorcista: Souboj s ďáblem je po Clarkově Setkání s Rámou, které se propracovalo do nominací na cenu O2 Audiokniha roku 2017, a Heinleinových Dveřích do léta (a Hvězdné pěchotě) dalším žánrovým titulem světové literatury, který se vydavatelství Walker & Volf odvážilo zpracovat do zvukové podoby. A zdá se, že už ví, jak na to. Audioknižní Exorcista byl v režii Radka Volfa obohacen o dramatický hudební doprovod tvořený rychle se střídajícími, údernými tóny, které jako by byly v souboji s jinými, rytmicky podobnými, ale usazenými v odlišné tónině. Bojují proti sobě obdobně jako dobro a zlo, jako Bůh a ďábel.

Audiokniha s působivě hrůzostrašným motivem na obálce, právem získává na serverech digitálních distribucí mnoho pozitivních posluchačských ohlasů. V rámci žánru špičková knižní předloha se soustředí na osobní tragédii v kulisách malého množství postav i míst. Audioknižní tvůrci ji za pomoci dvou hereckých hlasů, zvukových efektů a znělek umně přepracovali v poslechovou lahůdku plnou napětí.