Deset důvodů, proč se mýlíme

recenze, , 10.01.2019
Faktomluva
Bill Gates ji považuje za jednu z těch nejvýznamnějších, které se mu kdy dostaly do rukou. Kniha, která hned ve svém úvodu s velkou pravděpodobností radikálním způsobem zatřese s vaší představou o světě. Jestliže jste hledali text, který je výsostně vhodný do dnešní neklidné doby, ale místo zoufání nabízí pozitivní východiska, pak Faktomluva představuje jednoznačně správnou volbu.
České vydání jsem očekával toužebně, až netrpělivě. Ač o 352 stranách, pohltila mne a stačilo mi jen několik málo hodin, abych si ji poprvé přečetl. Úmyslně píši poprvé, protože Faktomluvu budete chtít mít doma po ruce, abyste se k ní mohli vracet. Přehledně strukturovaná předkládá deset klíčových oblastí, kde dochází k mylným úsudkům. Nejen o fungování a podobě světa a našeho okolí, ale i ve vztahu k sobě samým, ke způsobu, jak informace přijímáme, jak je vyhodnocujeme. Nebo vlastně, jak si my sami názory tvoříme a kam poté energii či různé tváře emocí směřujeme.

Faktomluvu lze přijmout jako příručku toho, kterak rozumněji nakládat s informacemi a daty, stejně tak ale i jako pobídku ke (sebe)kritičnosti vůči utváření rychlých soudů, nebo zkrátka postřehů, jež vycházejí spíše z dávných stereotypů, klišé a vzorců, které jsme – asi ani už nevíme jak – kdysi převzali. Faktomluva by měla být doporučená (Ne! Povinná!) četba pro školáky i učitele, pro všechny. Já vím, už to můžete brát jako příliš vyhrocené, ale málokdy potkáte knihu, která natolik jasně a srozumitelně bortí mýty, a přitom není o destrukci, nýbrž o pozitivním způsobu vnímání a utváření pohledu na svět. Vlastně stačí docela málo – opravdu dát na fakta.

Jan Melvil Publishing nenechal posluchače dlouho čekat. Záhy po tištěné a elektronické verzi knihy do světa vypustil i audio variantu, opět (Jak sbalit ženu 2.0, Proč spíme) načtenou rozhlasovým moderátorem Borkem Kapitančikem. Pokud jste četli mé dřívější recenze na audio produkci JMP, víte, že jsem se v nich rozcházel s vydavatelem v tom, jak by poutavě načtená kniha měla znít. S příchodem Kapitančika se karta obrátila.

Hned z kraje ohodnocení se mi vkrádá potřeba proti sobě dát svým způsobem protichůdné shrnutí. Na jedné straně mi v průběhu poslechu opravdu mnohokrát přišlo na mysl, že si Kapitančik plete žánr. Ať už poznamenán čtením Kotletových sci-fi příběhů, nebo zmiňovaným titulem Jak sbalit ženu 2.0, do intonace místy až nemístně vkládá ironie, nadsázku a jakési sympatické frajerství. Dost za to mohou konkrétní příběhy Hanse Roslinga, autora Faktomluvy, protože právě v nich se Kapitančik malinko utrhuje z řetězu a (na můj vkus) už spíš hraje, než čte.

A teď protiargument: Zaprvé vám přesně takový způsob interpretace může zcela vyhovovat a ono hraní dávat smysl, zadruhé díky právě takovému uchopení se Faktomluva poslouchá tak, že ji – stejně jako já tehdy při čtení tištěné verze – pojmete lépe než kdovíjakou severskou detektivku.

Jak jsem psal, může za to text jako takový (Rosling prostě umí nastřádaná fakta a názory předat jako skvělý rétor), ale Kapitančik onomu snadnějšímu vstřebání rozhodně napomůže.

Jestliže jste Faktomluvu drželi v rukou, víte, že obsahuje celou řadu obrázků, grafů. Ty vám pochopitelně ve zvukové verzi budou scházet, ale nebojte se. Ony spíše jen dokreslují to, co Rosling zcela srozumitelně popíše, takže nejde o handicap. I tak jsem ale rád, že vlastním všechny varianty Faktomluvy. Po přečtení a po poslechu, se nyní můžu jen tak občas na některou z kapitol znovu podívat, zopakovat tvrzení, oživit si Roslingovy postřehy. Nevím, zda bych knihu chtěl nejprve jen slyšet, v tomto případě spíše ne. Audioknihu beru jako skvělý bonus, jako něco, co se hodí k zopakování.

Ale ať už do zvukové Faktomluvy půjdete připraveni či nepřipraveni, prostě „do ní jděte“. Je důležitá.