Šokující smrt bource morušového

recenze, , 03.04.2015
Hedvábník
Když se v roce 2013 objevila detektivka Volání kukačky od neznámého autora Roberta Galbraitha, vzbudila zájem, který se ještě zvýšil po zjištění, že skutečnou autorkou skrytou za pseudonymem byla J. K. Rowlingová. Když humbuk opadl, zůstaly střízlivě pozitivní kritiky a nemalá skupina fanoušků, kteří napjatě očekávali pokračování. Těch Rowlingová slíbila napsat nejméně šest. Zatím hlad příznivců ukojila druhou knihou série, Hedvábníkem. Stejně jako Galbraithovu prvotinu si ji můžeme poslechnout coby audioknihu, kterou pro nakladatelství Plus vyrobilo Tympanum.
Spolu s hlasem herce Petra Olivy se opět přenášíme do prostředí současného Londýna, ve kterém se soukromé očko Cormoran Strike vydává po stopě pohřešovaného spisovatele Owena Quiena. Jeho žena Strikea osloví, aby jej našel a přivedl domů. Cormoran se svou asistentkou Robin rozplétají pozadí spisovatelových posledních dnů, protože ten před svým zmizením dokončil rukopis nového románu, ve kterém sobě vlastním svérázným způsobem urážlivě zobrazil své blízké a známé. Postavy všech jeho románů jsou dost bizarní a není divu, že si Quiene mohl nadělat spoustu nepřátel. Paradoxně jeho poslední a nevydaná kniha Bombyx Mori naznačuje způsob, jakým by se s autorem mohli nepřátelé chtít vyrovnat. Strike se v průběhu vyšetřování setkává s brutální vraždou, jejíž provedení ukazuje na podivný rituál. S vrahem, který by jednal takovým způsobem, se Strike zatím nesetkal a sám je brutalitou činu zaskočen. Musí se však v nepřehledné situaci zorientovat, aby našel cestu vedoucí k cíli – vyřešení případu.

Cormoran Strike a Petr Oliva se stali zaběhnutou dvojicí, proto nebyl důvod pro Hedvábníka vybírat nový hlas. Jako zkušený herec a dabér rozlišuje Oliva jednotlivé postavy a dokáže se citlivě pohybovat mezi ženskými a mužskými party. Zároveň šikovně balancuje mezi jednotlivými náladovými polohami postav, svým hlasem přesně modeluje netečnost, živý zájem, otevřený hněv i potlačovanou nenávist. Hudební předěly mezi jednotlivými úseky oživují vyprávění svou živostí a hravostí. Delší kapitoly jsou rozděleny do několika stop, které na sebe navazují plynule bez hudebních předělů, což napomáhá audioknize udržet si i přes délku téměř dvaceti hodin kompaktní tvar.

Hedvábník není detektivka typicky staroanglická, ani se nedá zařadit k proudu podobnému severským autorům. Spolu se seveřany si Rowlingová osvojila šokující a brutální detaily zločinu, zároveň si však od nich snaží prostřednictvím postav udržet odstup a klade důraz i na lidský faktor. Zajímavé je sledovat vývoj osobních vztahů hlavních hrdinů, protože autorka oba načrtla tak, že je možné do jejich minulosti a jednání vkládat nové prvky, které zůstávají po určitou dobu skryty, ale postupným vyplouváním na povrch postavy obnažují a odhalují motivy jejich jednání. Návaznost na klasické autorky anglických detektivek, například Agathu Christie či Dorothy L. Sayersovou, lze vystopovat v Hedvábníkově důrazu na popisnost, než akci a neustálé napětí. Snad i díky citlivému překladu Ladislava Šenkyříka zaujmou posluchače uvěřitelné dialogy, v románu ale nechybí ani živé vykreslení zajímavých lokací a zákulisí spisovatelského prostředí. Pokud bylo Volání kukačky při poslechu poutavé, pak Hedvábník posunuje laťku ještě o kousek výš.

Ať už jste zvědaví, jak se postava Cormorana Strikea vyvíjí, nebo jste se zatím s detektivkami od J. K. Rowlingové nesetkali, neměli byste Hedvábníka odkládat. Petr Oliva už netrpělivě čeká, až vám bude moct jeho příběh odvyprávět. O tom, jakou roli hraje v příběhu bourec morušový, si díky jeho příjemnému hlasu necháte rádi předčítat. Dost možná pak budete po skončení poslední kapitoly netrpělivě vyhlížet, kdy se na trhu objeví třetí díl série. Ten by měl ukázat, co všechno se může stát, když se voják rozhodne opustit armádu. Zatím se však musí posluchači i čtenáři spokojit s prvními dvěma díly, které potenciální sérii otevírají více než slibně.