Kdo nás svádí z cesty

recenze, , 03.06.2015
Jak Kuba vyzrál na Papejše
Také se vám někdy stane, že jste nuceni k něčemu špatnému a nevíte proč? V hlavě vám pořád někdo našeptává, zkus to, chceš to přece udělat, co na tom, že se to nesmí a vy se tomu bráníte, ale nakonec ten hlásek poslechnete? Za to mohou drobní zlomyslní rarášci.
Děti ke špatnostem nabádají Papejši a dospělé Kabejši. Sednou si vám za ucho a nedají pokoj, dokud je neposlechnete. Ke všemu jsou neviditelní, takže se jim jen těžko můžete bránit. Jednou si Papejš Pik a Papejš Pok ke svým nekalostem vyhlédli bystrého chlapce Kubu Tesaře a jeho kamarádku Emu. A v tomto okamžiku se začalo rozvíjet klubko plné neuvěřitelných událostí.

Veselý příběh s písničkami, Jak Kuba vyzrál na Papejše, napsala pro rozhlas Viola Fischerová. Posluchači ho mohou často slýchat v nedělní rozhlasové pohádce na stanici Českého rozhlasu 2 nebo na digitální stanici Rádio Junior. Díky vydavatelství Tebenas ve spolupráci s Radioservisem se k nám tato nahrávka z roku 2004 dostává na CD. Na dílko dohlížela zkušená rozhlasová režisérka paní Hana Kofránková, v roli Papejšů se představila Barbora Hrzánová s Radkem Holubem. Jejich skřítci jsou sice zlomyslní a zlí, ale přesto roztomilí a rozpustilí. Oba protagonisté změnili své hlasy do příjemného skřehotání tak, aby si je každý i přes jejich vrtochy musel zamilovat. Sama Bára Hrzánová na tuto roli v různých rozhovorech s vděčností a láskou nejednou vzpomínala.

Kubu ztvárnil tehdy pětiletý Jiří Köhler, kterého jste mohli zaznamenat v audioknize Emil a detektivové nebo v dabingu. Už v takto útlém věku měl obrovský talent, který dokázal přenést do této nahrávky. Navíc v té době neuměl ani číst, své repliky odříkával zpaměti, za což si zaslouží velký obdiv. Skvěle mu nahrává i další členka Dismanova rozhlasového dětského souboru Julie Doležalová, v našem případě Ema. Jiří Lábus po letech mohl zase zasednout za volant, a coby strážník odvést Kubu domů. Jeho typický humor je tentam – policistu zahrál se vší vážností. Ti, co neznají autorku pohádky, mají jedinečnou možnost ji zde slyšet – byla jí svěřena role paní Fischerové. Paní Tesařovou pro změnu ztvárnila paní Kofránková. V pohádce Jak Kuba vyzrál na Papejše si zahrála ještě spousta dalších herců - nikdo z nich jí svým hlasem neublížil, ba naopak ji posunul ještě mnohem dál.

Příznivci dramatizací nebudou zklamáni ani po zvukové stránce – Rozhlas ve svých hrách nejednou dokázal, že umí s ruchovou ambaláží skvěle pracovat. Vaší pozornosti nesmí uniknout ani hudba Petra Mandela. Z té se dětem určitě nejvíce zalíbí papejší písničky, které se díky svým chytlavým melodiím a textům zajisté stanou hitem ve vašich domácnostech.

Skřítci patří k oblíbeným dětským postavičkám, přidáme-li k tomu moderní, dobře napsaný a zahraný příběh, o zábavu je zaručeně postaráno.