Jak se stát superhrdinou v reálném životě?

recenze, , 16.11.2020
Bulbem záchranáře
Nikdy nevíte, kdy se vám můžou hodit. Základy první pomoci. Věc, kterou by měla většina z nás znát ze školy či autoškoly. Jenže jak to tak bývá, člověk časem zapomíná, metody ve zdravotnictví se vyvíjejí a tak rozhodně neškodí si jednou za čas tyto znalosti zopakovat. A pokud se vám zrovna nechce na nějaký ten kurz, můžete si aktuální poznatky poslechnout pěkně v teple domova nebo při cestě do práce prostřednictvím nahrávky Bulbem záchranáře.
Vít Samek pracoval dlouhá léta jako záchranář pražské Zdravotnické záchranné služby. Své zážitky začal před časem publikovat na své facebookové stránce, když si uvědomil, že mnoho situací, které musel v rámci své profese řešit, by mohlo dopadnout lépe. Stačilo by k tomu, aby lidé, kteří se stanou svědky nebo je samotné podobná nehoda či náhlá příhoda postihne, věděli lépe, co v danou situaci včas dělat a co ne. A tak začal spolu se svou sestrou psát blog Bulbem záchranáře a vulvou porodní asistentky. Příspěvky, zpravidla začínající vlídným oslovením „holoto“, si získaly takovou popularitu, že je jejich tvůrci přetavili do dvou samostatných knih. Pro jejich názvy si každý z dvojice autorů přisvojil svou polovinu názvu blogu. My se dnes zaměříme na tu, která dostala i svou zvukovou podobu – Bulbem záchranáře.

Stejně jako tištěnou verzi ji vydal Jan Melvil Publishing. Papírová verze, prodávaná v téměř kapesním rozměru, se pyšní bohatými ilustracemi Venduly Chalánkové. Audioknižní podoba existuje pouze ve formě mp3 souborů ke stažení, takže ji například jako dárek pod stromeček nezabalíte. Zato ji ale můžete mít ve svém mobilu neustále po ruce, což u tištěné knihy neplatí. Navíc se o její načtení postarali hned tři interpreti.

V téměř pět hodin trvajících osmatřiceti kapitolách najdete přehledně rozděleny hlavní situace, s nimiž se nejčastěji potkáte. Formou krátkých historek či osobních zážitků autor shrnuje, jak se v daném případě chovat. Namátkou jde například o infarkt, tonutí, intoxikaci či krvácení. Přívětivým hlasem vám je bude číst hlavní interpret, Aleš Slanina. Jeho herectví odpovídá stylu i formě knihy. Nečekejte tedy suché, strojové čtení zkostnatělé příručky. I u vážných témat se herec snaží zachovat odlehčený, optimistický tón, korespondující s autorovým přátelským, nezřídka však i břitce cynickým jazykem. Jako by vám jeho prostřednictvím Samek neustále s jemným úsměvem říkal „přátelé, ničeho se nebojte, hlavně zachovejte chladnou hlavu a zkuste se k problému postavit čelem“.

V situacích, kdy je třeba k tématu dodat odbornější pohled, si autor vypomohl samostatnými kapitolami, tvořenými rozhovory s předními odborníky na dané téma – ohledně srdce například debatoval s Janem Pirkem. Tyto občasné vsuvky jsou odlišeny i interpretačně – mužské respondenty namluvil herec Ondřej Novák, ženských partů se ujala Jana Štvrtecká. Jejich hlasy nahrávku příjemně oživují a udržují posluchače bdělého.

O totéž se snaží i hudební podkres. Rytmické tóny, doplněné houkáním sanitky, vyvolávají dojem akce během zásahu záchranářů. Brzy se však stane otravně repetitivním, protože délka kapitol často nedosahuje ani deseti minut. Alespoň lehká variace na ústřední melodii by určitě prospěla.

Pokud si nejste jistí, jak byste se měli zachovat v případě, že někoho ve vašem okolí zastihnou náhlé zdravotní obtíže, rozhodně po Bulbem záchranáře sáhněte. Poslouchat se dá kdekoliv, a co vy víte, možná už za rohem bude čekat situace, kdy se vám některý z nově nabytých poznatků bude hodit…