Samozřejmě, pane premiére. Načetli vás hezky i napodruhé.

recenze, , 15.01.2015
Jistě, pane premiére 2
Premiér Jim Hacker je v křesle již zhruba rok a za tu dobu se kolem něj opět kupí problémy a starosti, především o hlasy svých voličů. Je toho však mnohem víc. Kličkování mezi vlastní popularitou a rozhodnutími, která mohou projít přes vládu, jej vrhá do náruče poradců a státních úředníků, kteří hrají v britské politice významnou roli. A ti, světe div se, nehájí vždy jen pro stát prospěšné kroky. Stejně jako Hackerovi jim jde i o vlastní místo. Může Británie takovouto situaci ustát? Dozvíte se v audioknize Jistě, pane premiére 2.
Čtvrtým dílem se uzavírá série audioknih o ministrovi a posléze předsedovi vlády, Jimu Hackerovi. Tympanum ponechalo rozdělení obou knih, Jistě, pane ministře a Jistě, pane premiére, do dvou dílů, takže aktuální čtvrtá audiokniha je zároveň částí závěrečnou. KTN, která pro nevidomé kdysi sérii natočila, zvolila za interpreta druhé knihy namísto Richarda Honzoviče, který namluvil Jistě, pane ministře, Otakara Brouska staršího. Jistě, pane premiére zní v jeho podání ještě lépe.

Jim Hacker je v podání pana Brouska sebejistý politik a premiér, kterého opojila moc natolik, že se považuje za vůdce svého národa. Velikášské plány z prvního dílu sice na chvíli ustoupily do pozadí, ale politické hrátky neustávají. Posluchač se třeba dozví, proč stojí záchrana psa přes tři sta tisíc liber nebo jak jednat ve chvíli, kdy na něj novináři vytáhnou prohřešky z minulosti. Ano, i takové problémy a starosti přináší život premiéra. A i když se předsedovi vlády vždy nepodaří to, co si předsevzal, najde si na prohrané válce i některé světlejší momenty a vítězoslavně se raduje třebas z jediné vyhrané bitvy.

Antony Rupert Jay i Jonathan Lynn se i v prostředí Downing Street 10 pohybují s vtipem, nadhledem a ironií a není jim svaté žádné politické téma a státní tajemství. Především si pak posvítili na lidskou povahu, touhu po moci a zaslepení její vidinou. Rozkrývají pozadí politických kauz, o kterých se běžný občan může čas od času dočíst v novinách. A pokud se opravdu jen zčásti takto dělá politika, buďme rádi, že audiokniha rozpráví o Británii. U nás by přece takoví politici, kterým jde jen o vlastní prospěch a přízeň voličů, určitě neuspěli.

Audioknihy edice Načteno až na výjimky nemají žádný hudební doprovod, což u kapitol, které jsou děleny do někdy i deseti částí kvůli přehlednosti, může vyvolat pocit slévání se v jeden celek, zvláště když se výrazně nemění prostředí, kde se jednotlivé scény odehrávají. Doporučuji tak nastavit si, pokud to lze, v přehrávači playlist jen na vybrané části tak, aby pokrývaly jednu dlouhou kapitolu knihy a hned se v příběhu neztratíte.

Dobrá politická satira, která nestárne, může být příjemným společníkem na dlouhé cesty. Slovní hříčky a suchý britský humor patří k specifickému druhu zábavy, který je stále aktuální a kterého na našem audioknižním trhu zase tolik není. Jistě, pane premiére 2 tak doplňuje předchozí díl a uzavírá komplet audioknih z britské politiky. Pokud vám je tento styl blízký, s přednesem Otakara Brouska staršího snad nemůžete být zklamáni.