Když se sejde svérázná hrdinka i interpretka

recenze, , 10.06.2020
Puls
Když je na nemocniční urgentní příjem přivezen pacient v kritickém stavu, snaží se jej přítomná doktorka Chris Rankinová zachránit. Přes veškerou péči však neznámý muž umírá. Policie při objasňování okolností jeho úmrtí tápe. Mrtvý u sebe neměl žádné doklady a nikdo se po něm zjevně ani neshání. Jediným známým faktem tak zůstává, že byl nalezen v bezvědomí na toaletách cheltenhamského závodiště. Chris se nehodlá smířit s tím, že mu nedokázala pomoci. Chce alespoň přijít na kloub tomu, co se neznámému přihodilo. Protože jako lékařka čas od času při dostizích vypomáhá, začne přímo na místě pátrat na vlastní pěst a tím dá nevědomky v sázku život svůj i jejích blízkých.
Žádnému jinému autorovi se nepodařilo zpopularizovat téma dostihů tak, jako Dicku Francisovi. Přestože se všechny jeho knihy točily kolem koní, jejich motivy se neopakovaly. Hrdiny totiž zdaleka nebyli jen žokejové, ale i majitelé stájí, malíři koní či dostihoví zpravodajové. Syn Felix po smrti otce pokračuje v jeho odkazu. Pestrost se snaží zachovat, čehož je důkazem i nejnovější detektivní thriller Puls. V něm se poprvé setkáváme s ústřední postavou ženského pohlaví. Její povolání lékařky navíc nabízí další, dosud neznámý pohled na dostihový sport. Premiérou je tento příběh i pro audioknižní posluchače. Poprvé se k nim dostává nejen zvuková podoba některého románu Felixe Francise, ale jde o vůbec první vydanou francisovku (ať už z pera otce či syna) v nezkrácené podobě.

Euromedia Group prostřednictvím své nedávno uvedené značky Témbr, zaměřené speciálně na audioknihy, zvolila pro Puls jako interpretku Simonu Babčákovou, pro níž šlo o zatím nejrozsáhlejší práci za mikrofonem. Její syrový, lehce chraplavý hlas, v zásadě charakteru hrdinky odpovídá. Chris totiž ani zdaleka není žádnou křehkou princezničkou. Umí být svéhlavá a má pevnou vůli zakousnout se do problému a nepustit, dokud jej nevyřeší. Zároveň je však silně nevyrovnaná. V minulosti měla problémy s alkoholem i drogami. Dále trpí poruchou příjmu potravy, depresemi, má sebevražedné sklony, nedaří se jí otěhotnět a do toho se jí hroutí manželství.

V tomto ohledu Babčáková nezklamala – jejím podání před posluchači vyvstává obraz ženské hrdinky, která se i přes notné překážky dokáže s osudem rvát. Zároveň jí však může mít posluchač problém některé hrdinčiny postoje uvěřit. Na vině je mírná teatrálnost či patos, které se do hereččina projevu až příliš často vkrádají. Svébytná intonace, dlouhé pauzy a nezvyklé protahování dlouhých samohlásek přímo volají po pečlivějším vedení, kterého se však Babčákové od režiséra Marka Štiftera nedostalo. Jakmile se interpretka snaží vyslovovat jasně a zřetelně, prozradí absence lehkosti projevu nedostatek audioknižních zkušeností. Nejpřirozeněji její hlas zní v momentech, kdy dává najevo hrdinčinu rezignaci a znavenost životem. Tehdy vypráví Babčáková klidným, uvolněným tónem, který zbytku příběhu poněkud schází.

Problematický je i zvukový doprovod. Ten zprostředkovávají krátké, rytmické melodie doplněné o dusot koňských kopyt, které s tématem knihy skvěle ladí. Zejména při poslechu ve sluchátkách však dunění předělů působí až nepříjemně hlasitě a intenzivně.

Felix Francis se ve svých příbězích snaží navázat na typickou poetiku dostihových detektivek tak, jak ji známe z knih jeho otce Dicka. Puls v tomto ohledu ničím nevybočuje z řady, překročit otcův stín se však synovi nepodařilo. Ženská hrdinka přináší příjemné osvěžení, zdá se však, že trpí všemi problémy světa najednou. Její neuspořádaný život působí překomplikovaně a příliš zdržuje od hlavního vyprávění. Záhada totožnosti mrtvoly i akční závěr sice vyvolají u čtenářů zrychlený puls, přílišné zabředávání do hrdinčiných problémů a nevypilovaný projev Simony Babčákové však audioknižní Puls jako celek stahují do pouhého průměru.