Žít a nenechat zemřít

recenze, , 27.07.2017
Konečná diagnóza
Život nebo smrt závisí někdy na jednom rozhodnutí, na jediném lékařském výroku. Společenský román může být někdy napínavější než thriller, pokud popisuje skutečnosti, které se mohou přihodit komukoliv. Bookmedia ve své edici Mistři slova vydala zvukovou podobu knihy Konečná diagnóza, která již po několik desetiletí patří mezi nejznámější světové romány z lékařského prostředí a který tento popis splňuje.
Arthura Haileyho znají audioknižní posluchači nejspíše z rozhlasové dramatizace Let do nebezpečí, vydané před časem vydavatelstvím Radioservis. Konečná diagnóza je však prvním autorovým načteným románem, který se dostává do distribuce. Hailey byl ve své době pověstný tím, že se na psaní svých knih důkladně připravoval a pečlivě se vždy předem seznámil s prostředím, o němž psal. Díky tomu jsou jeho díla velmi realistická a nesmírně působivá.

Dějově je román založen na generačním rozporu. V padesátých letech se v zapadlé a omšelé nemocnici Three Counties střetávají staří zkušení harcovníci s čerstvě dostudovanými mladíčky. Zatímco prvně jmenovaní odvádějí práci spíše mechanicky a na základě mnohaletých zkušeností, nováčci nezapadlí ve vyjetých kolejích chtějí zavádět moderní postupy, s čímž rutinéři rezolutně nesouhlasí.

Po pozvolném startu začnou události nabírat obrátky teprve ve druhé polovině knihy. Zpočátku totiž Hailey dost obšírně líčí chod nemocnice a představuje jednotlivé protagonisty, jimiž jsou především starý primář patologie Joseph Pearson a jeho nový mladší kolega doktor Coleman. Hlavní dějové linie se však brzy zaměří na spory lékařů ohledně modernizace chodu patologie, politikaření ve vedení nemocnice a především osobní příběh čtveřice mladých lidí, jimž do životů zasáhne nepřízeň osudu. Zatímco laboratorní technik John Alexander se se svou ženou obávají o své nenarozené dítě, vztah mladého sekundáře Mika Seddonse a jeho snoubenky Vivian se ocitne v ohrožení, když hrozí, že zpočátku banální dívčino zranění může být smrtelně vážné.

Stejně tak není v případě audioknih banální otázka interpreta. Tentokrát jím je Igor Bareš, který svým melodickým hlasem dokáže plasticky pojmout vše, co se v knize odehrává. Bez patosu ale s pokorou podává smutné události, aby vzápětí přirozeně přešel do zcela jiné polohy, když se vyprávění stočí do veselejších vod. V jeho hlase se střídá bezmoc s rozhodností, beznaděj i víra v budoucí štěstí. Tvůrci se rozhodli ponechat nahrávku nezkrácenou, kvůli čemuž by mohla první půle působit zdlouhavě. Především zásluhou přívětivého hlasu zkušeného interpreta však úvodní hodiny ubíhají vcelku lehce, dramatickému závěru plnému emocí pak již není co vytknout. Po zvukové stránce čistou nahrávku navíc doplňují krátké kytarové předěly, které svěže a přitom nenápadně oddělují jednotlivé kapitoly. Zamrzí jen drobné, leč opakované nepřesnosti v anglické výslovnosti.

Lidské osudy jsou tím, co v Konečné diagnóze hraje hlavní roli. Ačkoliv cílem medicíny má být stanovení správné diagnózy a vyléčení pacienta, jak se ukazuje, ne vždy tomu tak skutečně je. Osobní spory a taktizování se nevyhýbají ani nemocnicím. Aby kniha člověka zasáhla, nemusí v ní být přítomni zločinci a násilníci. Právě fakt, že souboj lékařů s nemocemi je všední i dramatický zároveň, poutá k tomuto dílu své čtenáře po desetiletí. Díky skvělé interpretaci si snad najde zástup příznivců i audiokniha, navíc opatřená pěkně zpracovaným titulním obrázkem, zapadajícím do jednotného konceptu své řady.