Zpět

Skandální vyprávění s hudbou v hlavní roli

recenze, Niki Rádlová, 11.8.2014
Kreutzerova sonáta
„Ve světové literatuře je jen málo děl tak slavných jako Tolstého Kreutzerova sonáta. Když v roce 1890 vyšla, způsobila senzaci, která v kulturních dějinách neměla obdoby."
Světově proslulá povídka o manželství a jeho úskalích z pera ruského klasika Lva Nikolajeviče Tolstého, kterého si sice většina z nás pamatuje ještě ze školních lavic, ale málokdo od něj skutečně něco četl. Teď máme příležitost tuto chybu napravit, a to s pomocí audio zpracování, které právě vyšlo. A které má potenciál tehdejší senzaci zopakovat a příběh přiblížit dalším čtenářům, respektive posluchačům.

A zde je třeba osvětlit, kdo vlastně stojí za jeho výrobou. Vychází sice pod hlavičkou zavedeného vydavatelství audioknih Tympanum, ale vyrobilo ho Občanské sdružení Mluvící kniha, které vyrábí audioknihy a mluvené slovo pro nevidomé. Sdružení založil roku 1995 Pavel Musil a právě díky němu a jeho snaze rozšířit portfolio audioknih pro nevidomé a také díky jeho zkušenostem jako mistra zvuku si nyní můžeme vychutnat tento skvost světové literatury ve velmi kvalitním provedení. Za to mu, i všem jeho kolegům z této neziskové organizace, patří velký dík.

Kvalita audioknihy nespočívá však jenom v kvalitě zvuku, byť právě to je velmi důležitý prvek, ale také ve výběru interpreta, který nás téměř čtyřhodinovým příběhem provází. Vypravěčem se stal, stejně jako u mnoha dalších děl, která do audiopodoby převedlo právě Občanské sdružení Mluvící kniha, známý herec Ladislav Mrkvička. A stejně jako v mnoha jiných případech (například u děl Johna Irvinga) byla to i tentokrát výborná volba, o čemž se při poslechu nejednou přesvědčíte. Pan Mrkvička dokáže skvěle vystihnout jednotlivé polohy hlasu Pozdnyševa - muže, který zabil svou ženu a nyní o tom vypráví svému spolucestujícímu ve vlaku.

Není to však žádná severská detektivka, nýbrž psychologická povídka, a tak bude posluchač ušetřen barvitých a náležitě krvavých detailů oné vraždy. Ta vražda, ke které celý příběh spěje, na konci ve frenetickém crescendu, a o které posluchač celou dobu ví, že přijde, ba že musí přijít, totiž vůbec není hlavním tématem díla.

Tím, co chtěl Tolstoj v tomto díle postihnout, je vztah mezi mužem a ženou a jeho zákonité proměny, kdy stále osciluje mezi náruživým či zuřivým crescendem, aby vzápětí přešel do poklidného a lhostejného andanta.
 

Hlavní (negativní) roli zde však, stejně jako v mnoha vztazích, hraje sebestřednost a sebeláska obou partnerů, která přirozeně vyústí v žárlivost. Snad proto je toto dílo stále aktuální, ne-li aktuálnější než v době svého vzniku. Vždyť kdo z nás někdy netrpěl žárlivostí. A kdo v dnešní době netouží odhalit tajemství a zákonitosti vztahu muže a ženy.

Pokud tedy i vy patříte k těm, kteří by rádi poodhrnuli roušku tajemství halící mezilidské vztahy, tak je právě tato Tolstého povídka trefou do černého. Je až s podivem, kolik se toho můžete dozvědět od nenápadně vyhlížejícího spolucestujícího během dlouhé cesty Ruskem. A to vše během necelých čtyř hodin a nudit se u toho rozhodně nebudete.