Vondruška bez Oldřicha z Chlumu

recenze, , 16.01.2014
Krev na lopuchu
S detektivkami Vlastimila Vondrušky se mohli posluchači audioknih setkat už několikrát. Jednalo se vždy o díla, kde v hlavní roli vystupoval autorův stěžejní hrdina Oldřich z Chlumu. Nyní se však do prodeje dostává výběr z povídek, které si zaslouží přinejmenším stejnou pozornost, i když se v nich Oldřich z Chlumu nevyskytuje.
Na dvou CD spatřilo světlo světa pět povídek z různých období Vondruškovy spisovatelské dráhy, žádné výkyvy v kvalitě ale nehrozí. Soubor působí kompaktně a uceleně. Dynamiku mu dodává způsob vyprávění, kterého se ujal zkušený Pavel Rímský. Toho mají posluchači audioknih spojeného především s řadou severských detektivek od Larse Keplera. V historických kulisách však naplno rozvíjí svůj talent, působí naléhavě, rozverně i vážně, přesně podle toho, jak si situace žádá. Samotné povídky se nesnaží šokovat nebo vyzrát na čtenáře příliš složitou zápletkou. Motivy i způsoby provedení zločinů, nejčastěji se jedná o mordy, odpovídají dobovému uvažování. Příběhy jsou psány lehce a přímočaře, takže nenudí rozvleklými pasážemi. Absence Oldřicha z Chlumu není na škodu, naopak je příjemným osvěžením. S hrdiny příběhů se totiž dá lehce ztotožnit.

Zpracování CD (pokud si titul koupíte ve fyzické podobě) je velmi pěkné - titulní ilustrace vypadá zdařile, samotné disky mají „zrcadlovou“ úpravu potisku známou z dob verneovských CD od Supraphonu. Výsledek by byl stoprocentní, pokud by se uvnitř bookletu nacházely také informace o autorovi a interpretovi, popřípadě data vzniku povídek. Ty vznikaly v průběhu přibližně dvaceti let, některé vyšly poprvé právě v tomto souboru. Když se však zaposloucháte do podmanivého hlasu vypravěče, tyto drobnosti snadno přehlédnete.

Brněnské vydavatelství Moravská Bastei (MOBA) sice vydává audioknihy pouze sporadicky, ale o to lepší je jejich úroveň. Režisérka nahrávky Jitka Škápíková na tom má jistě svůj podíl. Pokud máte rádi detektivky a nepohrdnete trochou atmosféry minulých století, pak Krev na lopuchu můžu vřele doporučit.