Uherský zvěd v rudolfínské Praze

recenze, , 04.03.2019
Krev prvorozených
Nabídka zvukových knih otevírá širokou náruč. Pravačkou přivine slibné novinky i s vysokou pěnou. Levačkou na hruď přitáhne klasiky, kteří trpělivě vyčkávali, až chytí druhý dech. A stále zbývá dost prostoru pro opomenuté tituly posledních let, kdy nakladatelé jen opatrně vybírali své audioknižní koně. Takovou knihou je i Krev prvorozených, slovenská historická detektivka, kterou českým čtenářům v překladu Roberta Pilcha představilo před pěti lety nakladatelství Argo.
Prodělat kalhoty v audioknihách je i dnes nebezpečně snadné, zvláště vzhledem k neomalenému nelegálnímu stahování. Přesto přibývá nahrávek, na kterých se nešetřilo nadšením, tvůrčími nápady a profesionálním nasazením. Nakonec má tedy spisovatel Juraj Červenák vlastně štěstí, že svůj vstup na český audioknižní trh neuspěchal. Těžiště jeho tvorby sice leží ve fantastice, nakladatelství Tympanum ale vybralo detektivní příběh Krev prvorozených, druhý případ kapitána Steina a notáře Barbariče. Oprávněnou zvědavost vzbuzuje zasazením děje do kypící pražské metropole, kam se i s císařským dvorem přestěhoval Rudolf II.

Kulisy rudolfínské Prahy má nejeden Čechoslovák spojené s filmem Císařův pekař a pekařův císař. Oblíbená veselohra vycházející ze starší hry Osvobozeného divadla nese řadu podprahových sdělení, které dodnes neumíme od historických faktů oddělit. Rudolfovy záliby jsou jen neškodnou kratochvílí rozšafného panovníka, cizáky a především císařova bratra Matyáše je třeba zbavit vlivu, prostý lid předčí zkažené šlechtice a golem má spravedlivě sloužit všem. Červenák všechny tyto figury vhodil jako kostky do kalíšku, pořádně s ním zatřepal a bez sentimentu na stůl vysypal zcela novou hru.

Na odlehčené pojetí legendárního filmu tak nakonec víc odkazuje herec Marek Holý, kterému se občas do ženských partů vloudila až werichovská rozšafnost. Osobně si na toto odlehčení nestěžuji. Narátor má příběh, kde je postav víc než na orloji, od první vyslovené věty sebejistě pod kontrolou. Netlačí na pilu, rozvážně ukrajuje větu za větou, aby nevystřílel veškerou munici hned na začátku. Přestože v úvodní scéně se na město žene bouře téměř apokalyptických rozměrů, Holý šetří hlas. Je to jen předzvěst daleko vypjatějších scén.

Posluchače čeká nezkrácená verze knihy. Možná budete mít v závěru pocit, že to trvalo ještě méně než avizovaných deset hodin. Režisérka Alexandra Bauerová umí udržet v audioknihách tempo a dodat jim patřičnou šťávu. Nemohu soudit, zda brilantní interpretaci z Holého vymámila za sladký úsměv či brutálním nátlakem, každopádně publikum na jejich spolupráci vydělalo. Tři jezdci z Horních Uher pověření vyšetřováním samotným arcivévodou Matyášem Habsburským vtrhnou do Prahy jako povodeň a nenechají kámen na kameni. Jak předepisuje detektivní žánr, karty jednotlivých postav několikrát v mysli převrátíme. Nikdo nevypadává ze hry a okruh podezřelých z vražd prvorozených dětí významných katolických rodin se neustále rozšiřuje.

Červenák důkladně nastudoval pražské reálie a historické souvislosti a jen hnidopich bude hledat kazy. Ve chvíli, kdy jste zabraní do poslouchání, nemáte na ověřování náladu. Až bude jasno, kdo je vrah, můžeme se vrtat v minulosti do aleluja. Navíc je v příběhu stále přítomný zcizující prvek. Praha je s nedůvěrou nahlížena zvenčí jako podivný, snad i nakažený organismus. V audioknize k tomuto pocitu přispívá hudební doprovod bez historických aluzí, občas kvílivý, jindy dunící, protknutý cinkotem mečů. Kittchen, tedy hudebník Jakub König, si pečlivě vybírá audioknižní projekty. Jeho scénická hudba neplní roli zaměnitelného ornamentu, ale plnohodnotné ilustrace udržující posluchače ve střehu.

V Krvi prvorozených nám zkrátka golem housky za zpěvu písně Ten dělá to a ten zas tohle nenapeče.