Černobílý New York

recenze, , 03.05.2016
Lovci vran
New York stojí uprostřed uprchlické krize. Na ulicích se v krutých mrazech o holý život perou vyhladovělí irští přistěhovalci i chudí černoši. New York roku 1846 není zrovna místo, kde by vládl pořádek a právo. Alespoň trochu bojovat proti nekalým živlům se snaží mladý policista Timothy Wilde. Samotný policejní sbor je však také čerstvou novinkou a ne všichni obyvatelé mají pro měděné hvězdy pochopení. Tím spíše, když se mezi strážce pořádku vmísí i lidé s velmi nebezpečnou povahou a nepoctivými úmysly. Podaří se Timovi rozbít gang, který unáší svobodné občany tmavé pleti, aby je na otrokářském Jihu prodal? A ubrání se nebezpečí, které hrozí i jemu samotnému?
Rok po prvním dílu s názvem Bohové Gothamu přichází vydavatelství OneHotBook s pokračováním neotřelé detektivní série ze starého New Yorku. Život ve velkoměstě je v románu Lovci vran popisován velmi ostře. Na jedné straně tráví své dny boháči v přepychu a dostatku, jen o pár bloků dál se chudina snaží získat pár drobných na uhlí nebo na jídlo. Svobodná Amerika také není pro všechny, bílí mají více práv než svobodní černoši a ti navíc stále nejsou v bezpečí. Otrokářství se v jiných státech stále daří a s deportacemi na jih se potýkají nejen uprchlí otroci, ale i svobodní občané, protože dokázat svou svobodu není vůbec jednoduché. Lindsay Fayeová ve svých knihách tepe do předsudků a hájí bezbranné. Nebojí se zabíhat do politických témat a ukazuje, že pronásledovaní byli v té době katolíci, stejně jako Irové či černoši. Nebezpečí, která z toho plynou, můžou být poučením i pro dnešní dny.

Na rozdíl od děje detektivky v audioknižním zpracování románu žádné zločiny nečekejte. Martin Písařík se do role Timothyho Wilda vžil již podruhé a zdá se, že mu hrdina přirostl k srdci. Osobní život mladého policisty není zrovna růžový, poznamenala ho jak smrt rodičů, tak požár z předchozího roku. Ten zanechal stopy nejen na Timově duši ale i těle. S tím vším se interpret hlasově musí vyrovnat a Martinu Písaříkovi se podařilo vtisknout Timothymu tu pravou dávku naděje, bojovnosti ale i zklamání, protože mladému policistovi život občas dopřeje krutosti vrchovatou měrou. Ani ztráta přátel a odjezd milované osoby za moře však v Timothym nedokážou uhasit plamen nadšení pro spravedlnost a boj za lepší New York. Stejně tak se odpovídajícím způsobem v hercově projevu objevují odlesky všech rozpoložení, kterými Tim prochází a pouze ve výjimečných okamžicích a předělech mezi kapitolami mu v tom pomáhá tklivý zvuk trombonu. V orientaci pomáhá Martin Písařík posluchači i změnami hlasu, takže zejména Timova bratra Valentina rozeznáte spolehlivě v každé replice. Zvukový doprovod je v audioknize přítomný, ale pouze ve velmi syrové podobě, čímž souzní s příběhem.

Lovci vran patří mezi audioknižními detektivkami k netypickému úkazu. Nejsou severským románem, odehrávají se v historické době v New Yorku, přičemž velmi úspěšně pracují s vykreslením dobové atmosféry. Hlas Martina Písaříka provází dějem s lehkostí a přenese posluchače i přes některé starosvětsky delší popisné pasáže. Přizpůsobením tempa vyprávění rychlosti, s jakou se odvíjí klubko příběhu, přidává interpret ke klasické knize něco navíc, což většina posluchačů od moderní audioknihy čeká. Až na místy nepřesnou výslovnost anglických termínů nelze přednesu nic vytknout. Zaposlouchejte se tak bez obav do příběhu, ve kterém je vše buď černé, nebo bílé. Bohatství, nebo chudoba. Život, nebo smrt. Dobro, nebo zlo. Na kompromisy nezbývá prostor. Vítejte v New Yorku roku 1846.