Audioknižní znechucení

recenze, , 18.10.2012
Mafie v Praze
Spisovatel Michal Feedback ležel na luxusní pohovce v kanceláři majitele nakladatelství Druhé gesto a zrychleně dýchal. Až na briliantový intimní piercing a zlaté brýle Clic neměl na sobě vůbec nic. Zcela nazí byli i ostatní přítomní - prezident Maus, expolitik Drát, miliardář Kakala, hokejista Jäger i pěvecké duo Eva a Vašek. Jako vždy po sexu, bojoval Michal Feedback se stupňujícím návalem inspirace. Náhle se zvedl, popadl ze stolu Evin tlustý černý fix a udělal rychlou poznámku na Vaškovo upocené stehno. Název: Mafie v Praze, žánr: politický thriller, počet stran: aspoň 400, napsal.
Jméno českého spisovatele Michala Viewegha je zatím stále dostatečným předpokladem komerčního úspěchu. Jeho knihy se prodávají ve vysokých nákladech a filmy s jeho náměty mívají velmi slušnou návštěvnost. Těžko soudit, zda podobné pravidlo platí i na audioknižním trhu, ovšem fakt, že Vieweghovo dílo bývá poměrně často zpracováno rozhlasově a že vychází na CD, napovídá, že zájem mezi posluchači existuje. Nově je této cílové skupině nabídnuto audioknižní zpracování zatím předposledního Viewegova románu Mafie v Praze.

Autor hned v předmluvě, v audioknižní verzi osobně, přibližuje čtenáři vznik knihy. Vysvětluje, jak ve spolupráci s novinářem Jaroslavem Kmentou stvořil románové postavy z několika jiných reálných, jak míchal skutečné příběhy a jak to všechno doplnil dostatečným množstvím fabulace. Touto metodou se všechny postříhané kousky politických mafiánských praktik znásobily a ve výsledku je čtenáři předložena snůška zcela nových zvěrstev. Jedna z postav románu hovoří o tom, že řadový občan, který čte pozorně noviny, tuší asi jen desetinu toho, co se v jeho zemi děje za politické svinstvo. Viewegh svou Mafií v Praze tuto desetinu ještě více zužuje. Pokud se doteď čtenář alespoň trochu snažil orientovat ve skutečných politických causách, je nyní zmaten. Jestli se o tuto problematiku zajímal pouze povrchně nebo vůbec, bude mít tendenci přijmout román za pravdivý. Byl-li znechucen děním kolem sebe před četbou, bude o to více znechucen po ní. A to i přes všechny vysvětlující předmluvy, kterými by autor své dílo opatřil. Vždyť ty postavy se přece jmenují skoro stejně jako v realitě a je tak jednoduché uvěřit. Jen těžko lze hledat jakékoliv poselství, které by kniha mohla předat.

Z Mafie v Praze jde cítit další z Vieweghových pokusů rozšířit vlastní portfolio literárních žánrů. Politický thriller namixovaný ze zápisků investigativního žurnalisty a titulků z bulvárních plátků, napsal rozvláčným popisným, chtělo by se říci chladným larssonovským stylem. Děj postupuje kontinuálně vpřed, ke zrychlení tempa dochází málokdy. Místa jsou reálná, čímž sice důvěryhodnost smyšleného příběhu roste, poslepované postavy jsou ovšem buď těžko uvěřitelní karikovaní zloduši nebo jednoduše kladní hrdinové.

Interpretačně je audiokniha Mafie v Praze, vzhledem k výše napsanému, zvládnutá velmi dobře. Hlas Jiřího Dvořáka je patřičně neutrální na to, aby celých devět hodin předčítal Vieweghův text. Přesto lze tušit, že Dvořákův výrazový rejstřík je mnohem širší než může být z Mafie v Praze patrné a můžeme tak doufat, že ještě dostane příležitost v adaptaci některé náročnější látky. Technické zpracování je, až na několik málo střihačských zaškobrtnutí, výborné. Zvolené hudební předěly mezi jednotlivými kapitolami jsou vkusné a ničím neurazí.

Audiokniha Mafie v Praze je vydavatelským počinem společnosti AUDIOTÉKA.CZ s.r.o., která je provozovatelem (téměř) stejnojmenného internetového obchodu s audioknihami. Jde o další z mála titulů, které nejsou distribuovány obvyklou sítí a na obvyklých médiích, ale výhradně elektronickou cestou na audioteka.cz.