Nečekaně akční Maigret

recenze, , 29.11.2017
Maigret: Noc na křižovatce
Již potřetí se ve vydavatelství OneHotBook pustili do vod klasické francouzské detektivky Georgese Simenona. Inspirováni aktuální televizní sérií ITV, zvolili si pro audioknižní ztvárnění jeden z raných autorových příběhů Noc na křižovatce. Komisaře Maigreta v něm tentokrát čeká vyšetřování na zapadlém venkovském rozcestí. V autě jednoho z místních starousedlíků je nalezen zastřelený obchodník s klenoty a nikdo neví, odkud se v tomto kraji vzal a co tu dělal. Podezřelým z vraždy je cizinec, bydlící se svou sestrou v ponurém domě zvaném U tří vdov. Zprvu se zdá, že zločin působí v tomto poklidném koutě zcela nepatřičně. Zdánlivě ospalé místo ale znovu nečekaně ožívá, když se nocí opět ozvou výstřely.
Georges Simenon buduje hned zpočátku příběhu silnou atmosféru. Křižovatka se shlukem několika domů, z nichž jeden je opředen až strašidelnou pověstí, působí velmi sugestivně. Protože se v tomto místě nepohybuje mnoho lidí, zužuje se okruh podezřelých téměř jen na obyvatele okolních domů. Kdo z nich má co skrývat? Dánští sourozenci, majitel čerpací stanice či vykutálený pojišťovák?

Protože se jedná o příběh z raných třicátých let, Simenon se spíše než na psychologii zaměřuje na akci a napětí, takže ve druhé polovině příběhu nechybí honičky a přestřelky jako z akčního filmu. Naštěstí se nezapomnělo ani typické humorné situace, v nichž si Maigret z podezřelých často až utahuje. Zároveň však musí tentokrát komisař bojovat nejen se zločinci, ale i s vlastním pokušením, a to když se na scéně objeví velmi osobitá a svůdná žena.

Se stejnou lehkostí, s jakou Maigret chytá zločince, vypráví tento příběh interpret audioknihy Jan Vlasák. Jestliže se během prvních dvou dílů série s rolí dobráckého a zároveň nerudného komisaře spíše sžíval, tentokrát si čtení již plně užívá. Poloha, kterou ve spolupráci s režisérem Hynkem Pekárkem nyní pro hlavní postavu zvolil, je mnohem živější. Kriminalista díky tomu v jeho podání už nepůsobí tak nabroušeně. S ještě větším nadšením se Vlasák pouští do vykreslování ostatních postaviček na scéně, které mu k tomu svou svérázností dávají mimořádně velký prostor. Interpretův výkon je tak vším, jen ne monotónní četbou bez změny intonace. Zkrátka řečeno, třetí maigretovský případ se Janu Vlasákovi zatím povedl ze všech nejvíce.

Audioknihu Noc na křižovatce, jak je ostatně u OneHotBook dobrým zvykem, provází i výrazný hudební doprovod. Ten tvoří kromě typického akordeonu i klavírní tóny, doplněné občas rytmickými perkusemi. Úvodní melodie zpočátku svou jásavostí a laděním může připomínat doprovod k dětské série PAX, vzápětí však tento dojem vyprchá. Velmi zajímavě totiž do zvuků nástrojů vstupuje naléhavé kvílení policejních sirén a hluk silničního provozu, což působí neotřele a zvyšuje to zároveň pocity tísně a napětí.