Maigret poprvé na scéně

recenze, , 13.12.2018
Maigret v akci
Jednoho chladného prosincového rána obdrží pařížská policie telegram, sdělující, že mezinárodně hledaný gangster má toho odpoledne dorazit rychlíkem na Severní nádraží. Když komisař Maigret na místo dorazí, zjistí, že muž odpovídající udanému popisu leží v jednom z vagonů mrtvý. Zdálo by se, že tímto pátrání skončilo. To by však před chvílí nesměl Maigret zahlédnout postavu v zeleném plášti, vystupující ze stejného vlaku. Neznámý jako by totiž mrtvému z oka vypadl. Byl během cesty opravdu zavražděn hledaný zločinec, nebo jen jeho dvojník?
Vydavatelství OneHotBook již popáté sfoukává prach z klasické detektivky Georgese Simenona a uvádí ji do audioknižního světa. Tentokrát přišel na řadu Maigret v akci, román z roku 1930, považovaný za úplný počátek celé maigretovské série. Herecký part byl stejně jako v předchozích nahrávkách svěřen zkušenému Janu Vlasákovi, který se v komisaře s neodmyslitelnou dýmkou v ústech převtělil i na obálce audioknihy. Při jejich prvních společných setkáních to mezi nimi trochu skřípalo, herec si na autorův styl zvykal jen pozvolna. V aktuálním pátém díle už ale vše jede jako po dobře namazaných kolejnicích. A to navzdory faktu, že zde Simenon výsledný tvar svého nejslavnějšího hrdiny teprve hledal. Před Maigretem v akci sice stvořil již stovky novel a povídek pod mnoha pseudonymy, tato však byla první, u níž se rozhodl uvést na obálce své skutečné jméno.

Maigret tu vystupuje jako hřmotný policista s dýmkou, který necítí únavu a jde sveřepě za svým cílem. Připomíná více chlapíky z americké drsné školy než brilantního znalce psychologie, jak ho znají a milují miliony čtenářů po celém světě. Do něj museli komisař i jeho autor teprve dorůst.
Jan Vlasák se naproti tomu s detektivním žánrem sžil již natolik, že i v méně typické maigretovce dokáže zvýraznit autorovy silné stránky. Mezi ně zcela nepochybně patří schopnost brilantní črty prostředí, kdy i pouhými několika úspornými slovy dokáže bohatě vykreslit panující atmosféru místa. Herectví Jana Vlasáka se může projevit nejlépe právě v takových pasážích. Jeho syrový hlas tu burácí stejně jako vlny přílivu, které se v příběhu rozrážejí o holá skaliska na pobřeží. Z hercova projevu sálá chlad ledového větru, vanoucího od moře. Je slyšet jeho napětí, když Maigret ve tmě čeká na svého protivníka. Spolu s komisařem se brodí hlubokými kalužemi vody, odírá si dlaně o balvany a promočený a zubožený vyhlíží teplo hostinského pokoje s rozpálenými kamny. I přes to, že mu text namísto ironického tónu, s nímž umí skvěle zacházet, podstrkuje po většinu času postavu nevrlého bručouna, dokáže posluchače provést pěti hodinami poslechu se sebevědomou jistotou. Dík jistě patří také režisérskému vedení, kterého se interpretovi dostalo od Hynka Pekárka.

Hudební doprovod tvoří převážně svižné tóny akordeonu, které sice příliš neladí s melancholickým laděním maigretovek, zato alespoň svou čilostí narušují občasnou monotónnost některých statických scén.

Maigretem v akci začala jedna z nejslavnějších detektivních sérií světové krimi literatury. Nad některými událostmi a jejich reálností je třeba shovívavě přimhouřit oko, Maigret jak ho všichni známe se tu teprve pomalu rodí. Díky interpretaci Jana Vlasáka však i toto uvedení oblíbeného komisaře na scénu stojí za pozornost.