Viděla víc, než měla?

recenze, , 05.09.2018
Mrtví v Badger's Drift
Fiktivní hrabství Midsomer je patrně tím nejnebezpečnějším koutem anglického venkova. Na televizních obrazovkách se brzy objeví již dvacátá řada oblíbeného seriálu Vraždy v Midsomeru, v němž se to mrtvolami jen hemží. Rozhlas i audioknižní vydavatelé se ale doposud románovým předlohám z pera Caroline Graham vyhýbali. Nyní si vydavatelství OneHotBook vyhrnulo rukávy a pustilo se s chutí do práce na úvodní audioknize této série, Mrtví v Badger's Drift. S jakým výsledkem?
I přes značnou televizní popularitu nepatří knižní Vraždy v Midsomeru mezi tuzemské bestsellery. Leckterý divák možná ani netuší, že první díly jeho oblíbeného seriálu vycházejí z detektivních románů. Ostatně ani jméno autorky nepatří k všeobecně známým. Značka Midsomer je ale dostatečně silná na to, aby dokázala zaujmout. Příběh se pak nese v duchu toho nejlepšího, co může klasická anglická detektivka nabídnout.

Na policejní stanici přichází postarší slečna Berlingerová s tvrzením, že s nedávným úmrtím její přítelkyně Emily Simpsonové není něco v pořádku. Případu se ujímá šéfinspektor Barnaby se svým seržantem Troyem a brzy se ukáže, že v ospalé vesničce Badger's Drift opravdu došlo k úkladné vraždě. Mrtvá zřejmě zahlédla něco, co neměla. Pokud bude policie otálet, mohou další mrtví rychle přibývat. Vrah je totiž ochotný uchránit své tajemství doslova za každou cenu.

Nová audioknižní řada si vyžádala i nového interpreta. Svou premiéru si tak u OneHotBook odbyl herec Vladislav Beneš. Jeho tvář si možná vybavíte z několika televizních seriálů, zato po několika pronesených slovech si jeho hlas bezpečně spojíte s desítkami dabingových rolí. Aby ne, jeho hlasem promlouvá například známý bondovský představitel Pierce Brosnan. Ani audioknihy pro Beneše nejsou neznámou půdou, do interpretace svérázných postav detektivky Mrtví v Badger's Drift tak vklouznul jako do starých bot. Nutno říct, že pomalejší tempo příběhu mu perfektně sedlo. Tónem hlasu pečlivě odlišuje dialogy od partů vypravěče. Šéfinspektorovy dedukce a úvahy čte klidně s důrazem na podstatné maličkosti, aby posluchači pomohl zorientovat se ve složitém propletenci vztahů a událostí. Kromě zamotaného příběhu ale knize nechybí ani popis venkovského prostředí a humor. Právě v momentech, kdy může Beneš hrát postavu výstřední staropanenské venkovanky nebo se převtělit do detektiva Barnabyho, znechuceného nepoživatelnými kuchařskými kreacemi jeho ženy, působí jeho projev nejpřesvědčivěji. Rovněž slovní přestřelky mezi Barnabym a jeho seržantem tvoří koření příběhu. Nic z toho sice není zvlášť originální, ale to od oddechové anglické detektivky klasického střihu nikdo ani příliš neočekává.

Mrtví v Badger's Drift se nesnaží zaujmout ani počtem mrtvol, brutalitou zločinů či exotickými kulisami. Stejně tak bez násilně působících výstřelků je i audioknižní zpracování. Kultivovaný hlas Vladislava Beneše, doprovázený několika nenápadnými hudebními předěly, vytváří dobrý předpoklad pro několik příjemně strávených hodin s detektivkou ze staré školy, v nichž můžete s policií soupeřit o to, kdo z předložených stop dříve odhalí totožnost pachatele.