Mrzoutův příběh

recenze, , 28.07.2014
Muž jménem Ove
Ove je devětapadesátiletý vdovec, kterého nedávno v práci poslali do penze. Jezdí saabem, má pořádnou brašnu s nářadím a každé ráno koná „bezpečnostní obhlídku“ sousedství. Hlídá, zda je v okolí jeho domu udržován pořádek, protože pořádek musí být. Lidi už dneska neví, co se patří. Neumějí udělat pořádný kafe, mají auto s automatickou převodovkou a dokonce nabourají do jeho poštovní schránky! Právě ta stojí na počátku kolotoče nečekaných událostí. Trochu výstřední cizinci, kteří se přistěhovali k nim do sousedství, se pořád Ovemu pletou do života, a to zrovna ve chvílích, kdy se snaží spáchat sebevraždu.
Román Fredrika Backmana se v domovském Švédsku stal tak populární, že se připravuje vydání i v pětadvaceti dalších zemích. Muž jménem Ove je autorovou knižní prvotinou, předtím psal pouze novinové sloupky a čtenářsky velmi oblíbený blog. Čím může zaujmout české posluchače jako audiokniha?

Vydavatelství OneHotBook převádí do audioknižní podoby romány nakladatelství Host pravidelně. A opakovaně se při volbě načitatele vrací k Janu Vlasákovi. Jeho projev může být posluchačům povědomý například z některých kapitol audioverze románu Atlas mraků, kde jeho part nad částmi načtenými jinými herci vyčníval. I v Muži jménem Ove se ukázal být tím pravým interpretem, který knize vdechl život a dodal patřičnou energii. Výborně pracuje s tónem hlasu, když se vžívá do Oveho mrzutých nálad a jeho neustálého remcání či poučování ostatních. Nezalekne se ani citových proslovů hrdinovy výstřední sousedky nebo popisu tvrdohlavého chování jednoho zatoulaného kocoura. Příjemný projev, dikce i tempo vyprávění zaručí, že kniha posluchači rychle ubíhá.

Příběh samotný působí místy jako z běžného života. Popisované situace, pochopitelně nadsazené a pomocí svérázného Oveho a jeho přítele kocoura vyšroubované do krajnosti, můžou být posluchači povědomé. Pohled na život jednoho člověka skládá autor jako mozaiku situací, které vyvolávají úsměv i lehké mrazení nebo smutek. Ove má pestrou minulost, která se v retrospektivních kapitolách posluchači postupně odkrývá. S Ovem, tvrdým a mlčenlivým chlapem, kterému prozářila život jeho optimistická a dobrosrdečná žena, se osud mnohdy příliš nemazlil. Krutým ranám však vždycky čelil sám a se zaťatými pěstmi. Stárnutí, nemoci a nepříznivé okolnosti stíhají lidi v Oveho okolí, ale ten se snaží nedát na sobě nic znát, chovat se tak, jak se podle něj patří a bojovat za dobrou věc. Na okolí však většinou působí jen jako mrzoutský pedantský muž, který se vyžívá v pořádkumilovnosti a poučování všech kolem něj o jejich povinnostech. Oveho ostatním neznámá minulost však posluchači ukazuje, co se skrývá pod povrchem a naznačuje důvody Oveho často nevrlého jednání.

Román se snaží čtenáři kromě zábavy poskytnout i náměty k zamyšlení, protože veselé momenty často vystřídají dojemné chvíle. Backman ukazuje, jak povrchní někdy může být odsouzení jednání ostatních lidí, pokud neznáme jejich pohnutky a minulost. Zásadový Ove se přes počáteční nerudné chování stává posluchači sympatickým. Díky střídání zábavných situací s neúprosnou realitou a sentimentální nostalgií nelze označit knihu za čistě humoristický román, přesto se při jeho četbě budete po většinu stopáže bavit a audioknihu nevypnete, dokud ji nedoposloucháte.

Poslech audioknihy Muž jménem Ove je rozhodně zajímavou, dost zábavnou a trochu poučnou zkušeností. Hlavně proto, že v Ovem lze poznat kus člověka ze svého okolí a dost možná i kus sebe. Přidejte k návykovému obsahu knihy porci brilantního vypravěčství Jana Vlasáka, promíchejte s příjemným kytarovým doprovodem mezi kapitolami, a můžete si být jisti, že tato specialita vám bude chutnat!