Nápadité povídky publicistického střihu

recenze, , 30.06.2015
Muži, co zírají na ženy a dalších 33 povídek z fleku
Když v roce 2013 vyšla známému novináři a publicistovi Miloši Čermákovi kniha Lovestory ve výtahu a dalších 78 povídek z fleku, jistě by nepomyslel, že se jeho texty, původně psané den co den pro osobní blog, dočkají audiopodoby a že on sám se stane jejich osobitým načitatelem. A možná ani to, že se mu díky této zkušenosti odkryje svět audioknih, které si doslova zamiluje. Pro audioknižního recenzenta je takové Čermákovo vyjádření velmi potěšující a snad proto jsem se s velikou chutí pustil do zhodnocení výkonu kolegy publicisty z hlediska textu i přednesu. Ve své recenzi se ovšem zaměřím na druhý soubor povídek, novinku Muži, co zírají na ženy a dalších 33 povídek z fleku.
Audioknihu, opět v autorově interpretaci, vydalo nakladatelství OneHotBook v červnu 2015. Ve srovnání s prvním nosičem působí povídky vybroušeněji a totéž lze s potěšením konstatovat i o autorově přednesu. I tentokrát uslyšíme povídky úsměvné, řada z nich ovšem zároveň vede k zamyšlení nad směřováním naší společnosti. Díky častým glosám si totiž posluchač musí nutně položit otázku, kam se řítí reálný, ale i ten virtuální svět. Až bolestně si uvědomí, jak velkým otrokem vášní, spotřebičů a nástrojem marketérů se postupně stáváme.

Čermákovy povídky jsou velice nápadité, některé se odehrávají v tuzemsku, jiné v Americe, další zase mimo prostor a čas. Jsou plné bizarních příběhů ještě bizarnějších lidí, přinášejí neotřelé pointy. Autor záměrně žene situace až k absurdnu, nicméně kdoví co bude, nepřestane-li svět bláznit a my s ním. Možná se skutečně můžeme dočkat doby, kdy se bude obchodovat s naší krásou či s láskou, kdy věci budou řídit nás a ne my je. Snad skutečně povede podřizování se často nesmyslným restrikcím EU k zákazu objednat si velké presso jen proto, že nejde o správný název. A možná to doopravdy může vést k persekuci ze strany policie.

Z formy povídek je zřejmé, že jejich autorem je neúnavný glosátor a publicista. Čermák má schopnost tnout vždy do živého, dostat se k meritu věcí. Ostatně i názvy jednotlivých povídek jsou stručné a výstižné, budící zvědavost a lačnost po jejich obsahu.

Vydavatelství OneHotBook nabízí majitelům novinky Muži, co zírají na ženy možnost stáhnout si první povídkovou audioknihu prostřednictvím obchodu Audiolibrix zdarma. Po poslechu obou audioknih, kdy na první se autor-interpret ještě seznamoval s neznámým médiem, mohou posluchači seznat, že se Čermák svého úkolu zhostil perfektně a že by snad v žádné jiné interpretaci nevyzněly jeho povídky tak skvostně. Jedinými připomínkami směřujícími k tvůrcům audioknihy může být občasný nevyvážený zvuk četby v první půli CD nosiče a stále se opakující hudební motiv. Jsou to ale jen drobné technické nedostatky jinak zdařilé audioknihy.