Nevěrný Coelho

recenze, , 21.07.2015
Nevěra
Romány brazilského spisovatele Paula Coelha patří celosvětově k velmi populárním a slušné oblibě se těší i mezi českými čtenáři. Na poli audioknižním se zájem o jeho díla snaží saturovat především vydavatelství Tympanum. To už v roce 2008 vydalo nejznámějšího Alchymistu v poutavém přednesu Lukáše Hlavici, v roce 2013 v edici Načteno dvě nahrávky Poutník: Mágův deník a Čarodějka z Portobella z archivu Knihovny a tiskárny pro nevidomé Karla Emanuela Macana a nejnověji zvukovou podobu zatím posledního Coelhova románu Nevěra, na kterou se zaměříme. Aby byl ale výčet kompletní, je nutno ještě uvést audioknihu U řeky Piedra jsem usedla a plakala, kterou v roce 2009 vydalo AudioStory.
Nevěra byla v době svého vydání v loňském roce přijata Coelhovými fanoušky s rozpaky. Nejčastější výtky směřují k autorově odklonu od mystických příběhů s duchovním poselstvím. Čtenáři v Nevěře spatřují podbízivou směsici plytkých témat, upozorňují na nevýraznost hlavních postav a více než kdy jindy si všímají nejrůznějších klišé, s nimiž autor s oblibou pracuje. Coelho skutečně pojal svůj román jinak než předešlé, což ale neznamená, že by do něj nedokázal zakomponovat celou řadu mouder. Bohužel přílišná jednoduchost a nenápaditost vlastní dějové linky přebíjí veškerou jeho snahu o jakékoliv sdělení. Povšimněme si ale podrobněji audioknižního zpracování Nevěry.

Po dvou předchozích coelhovských titulech z edice Načteno tentokrát Tympanum zvolilo vlastní nahrávku a její režii svěřilo Alexandře Bauerové. Vypravěčkou příběhu jednatřicetileté Lindy, se stala herečka Jana Stryková, kterou posluchači znají spíše z audioknižních titulů vydavatelství OneHotBook. Je rozhodně potěšující, že se jednoznačného hereččina talentu rozhodlo využít také Tympanum. Jakkoliv je Coelhův text dějově nevýrazný, o zvukové zpracování si říká velmi rozhodně. Vyprávění je téměř prosto dialogů a jednohlasá interpretace tak působí velmi přirozeně. Jana Stryková naplno využila práci s hlasem k vyjádření emocí hlavní hrdinky a vykreslení jejího charakteru. Svého úkolu vypravěčky se zhostila bez výhrad na výbornou.

O zdařilou hudební složku audioknihy se postaral skladatel Mario Buzzi. Škoda, že jeho hudební motivy slouží pouze jako předěly mezi jednotlivými kapitolami – jejich větší integrace do mluveného slova by nahrávku jistě zpestřila. Na tomto místě je třeba upozornit na drobný nedostatek střihu: příliš dlouhé pauzy na začátcích jednotlivých kapitol, které posluchači poskytují dostatek času k tomu, aby znervózněl a kontroloval přehrávač, nedošlo-li k nechtěnému přerušení reprodukce. Vteřinku dvě ubrat by bylo ku prospěchu věci.

Podobně jako knižní, není ani zvuková Coelhova Nevěra určena širokým posluchačským masám, pokud něco takového u nás vůbec existuje. Patrně zklame většinu těch, kteří znají předešlá Coelhova díla i ty, kteří se nechají zlákat názvem v očekávání lechtivého románku z červené knihovny. Nepotěší ani posluchače navyklé na rychlé příběhy přeplněné akcí – Nevěra je spíše rozvláčná, unavená a jakoby znuděná, podobně jako hlavní hrdinka. Jestliže si ale vyšetříte čas k poslechu, bude vám odměnou osmihodinový bezchybný interpretační výkon Jany Strykové.