Baští vaše auto dorty?

recenze, , 18.02.2015
O mluvícím golfíku
Baští vaše auto dorty, pochutnává si na zmrzlině či na čokoládě anebo umí jezdit bez řidiče? Že ne, a že žádné takové auto na světě není? Vidíte, i když se vám to zdá neuvěřitelné, existoval aspoň jeden takový Volkswagen Golf, který krom výše uvedeného uměl spoustu dalších věcí. Ovšem největší jeho předností bylo mluvení.
Nic netušící pan Honza si tento vůz pořídil v jedné automobilové prodejně a najel s ním skoro 400.000 kilometrů. Za tu dobu si s ním majitel, jeho přítelkyně Helenka a děti z okolí, které si k panu Honzovi chodily hrát, užili spoustu legrace. Autíčko je vozilo na výlety, podívalo se do školy, pokoušelo se lyžovat, naučilo se zpívat a také se osvědčilo jako strašák. Mělo dobrou a laskavou povahu, ale dokázalo i trošku zlobit.

Příběhy o mluvícím autíčku a jeho kamarádech vyprávěl svým dětem na pokračování před spaním Petr Axel Postřehovský, který žije ve Švýcarsku. Vydavatelství AudioStory, zaměřující se v tvorbě pro děti především na pohádky našich předních autorů a na pohádky a báje různých národů, se v roce 1998 rozhodlo natočit toto povídání na magnetofonovou kazetu. Interpretace byla svěřena Janu Potměšilovi, který jezdil vozem Volkswagen Golf. Z tohoto důvodu bylo mluvící autíčko přejmenováno na mluvícího golfíka.

K zvláštnosti této nahrávky vydané na MC patří fakt, že se po vložení kazety z přístroje neozvala typická znělka vydavatele, kterou AudioStory dříve používalo u většiny svých titulů. Místo ní posluchači zaznamenali věnování CAC Leasingu a České kooperativy. Titul totiž původně vznikl jako projekt pro nekomerční účely. Jednalo se o akci pro nevidomé děti a pro zákazníky, kteří si na leasing pořídili nový model Golfu. K zakoupenému vozu pak obdrželi tuto kazetu. Obě výše zmíněné firmy tento titul sponzorovaly. Po uplynutí smluvních vztahů přešel Golfík do vlastnictví AudioStory. V reedici z roku 2013 tedy toto věnování nenajdeme a uvítá nás typický „audiostorácký“ úvod.

Jak už bylo řečeno, veselých příhod našich hrdinů se ujal Jan Potměšil. Jeho vyprávění lze zcela právem označit za geniální. Příjemná barva jeho hlasu při poslechu navodí mírnou a přátelskou atmosféru. Laskavě a hravě rozlišuje všechny postavy a udává jim patřičné charaktery. Nejen děti ocení kovově znějící golfíkova mluvidla. Jejich hlas však není robotický, jsou v nich vloženy patřičné lidské emoce, takže se ono autíčko brzy stane vaším neodmyslitelným společníkem.

Ke kvalitnímu přednesu Jana Potměšila patří i špičková hudba Jaromíra Klempíře. Tento autor složil už obrovské množství skladeb pro různé dětské tituly. Jeho melodie jsou hrány na klávesové nástroje a v audioknihách jsou vždy dobře identifikovatelné. Klempíř má totiž svůj styl, který pozorný posluchač snadno odhalí. Jeho muzika je v Golfíkovi rozverná i rozvážná, rozděluje jednotlivé příběhy a slouží i jako přenos v čase. Dětem se ovšem určitě nejvíc zalíbí závěrečná melodie, jejíž motiv se v titulu objevuje i v různých variacích. K dalším přednostem nahrávky patří booklet. V něm najdete hezký obrázek autíčka, který nakreslil známý automobilový konstruktér, designér a závodník Václav Král.

Bohužel při přepisu z kazety do digitální podoby byl použit pásek, na kterém zejména v druhé polovině nahrávky zahlodal zub času. Zvuková kvalita je tedy u posledních čtyř příběhů trochu horší, proto je možná Golfíkova cena za pořízení v online obchodech opravdu velmi nízká. Toto sdělení vás ale určitě neodradí – máte totiž možnost poslechnout si jedinečné, roztomilé a pro děti snadno uvěřitelné vyprávění, které  nikdy nevyšlo knižně a které během necelé hodiny vytvoří úsměv na tvářích napříč generacemi.