Světluška a Hajaja

recenze, , 07.02.2015
O nepotřebných věcech
Nadační fond Českého rozhlasu Světluška rozsvěcuje svět nevidomým od roku 2003. Prostřednictvím sbírek, koncertů a dalších rozmanitých projektů, které slouží těmto klientům ale i společnosti (namátkou pojízdná Kavárna potmě či Noční běh pro Světlušku), už dokázal pomoci velkému množství zrakově postiženým. Mezi jeho neméně úžasné počiny rozhodně patří benefiční pohádková CD, která vydává.
Už v roce 2007 se k posluchačům dostala pětice krásných příběhů, které jejich autoři napsali přímo pro Světlušku bez nároku na honorář, a s láskou v hlase pak namluvil Jiří Macháček. O sedm let později vychází ve spolupráci s vydavatelstvím Radioservis pohádky Arnošta Goldflama O nepotřebných věcech.

Každý z nás má jistě doma nějaké předměty, které už nechce a rozhodne se jich co nejrychleji zbavit. Tyto nepotřebné věci však mohou ještě dalším lidem i zvířátkům dobře posloužit. Stará bota může dopomoci k velkému bohatství, okousané ohryzky a ušmudlané hadříky nás mohou vrátit v čase, s nímž si mohou zahrát i pokažené hodinky. S psím hovínkem se zase podíváme do myšího království, se salátovým vydáním knihy lze zažít neuvěřitelné dobrodružství a staré noviny mohou ještě někomu sdělit nové informace.

První série příběhů O nepotřebných věcech, kterou si můžete pořídit, byla původně určena pro rozhlasového skřítka Hajaju. Na vlnách Dvojky Českého rozhlasu a na digitální stanici Rádio Junior ji mohli posluchači zaznamenat loni na přelomu května a června. Dalších sedm pohádek se z přijímače ozvalo v listopadu téhož roku a všech čtrnáct příběhů se dočkalo i knižního vydání.

CD otevírá úvodní hajajovská znělka, předěly mezi jednotlivými pohádkami tvoří závěrečná melodie tohoto pořadu. Typické skřítkovské „Dobrý večer, děti“ a „Dobrou noc“, které jsou součástí každého vyprávění, na nosiči nenajdeme. Radioservis zcela správně usoudil, že by v titulu působily nepatřičně. Zatímco totiž Hajaja své příběhy přináší dětem pouze před spaním, CD si posluchač může pustit v jakékoliv denní či noční hodině.

Interpretem i autorem pohádek je Arnošt Goldflam. Ten měl se skřítkem Hajajou už dříve ledacos do činění – například velmi oblíbené příhody o tatínkovi se k posluchačům dostaly po rozhlasových vlnách ještě před vydáním audioknihy. Velkou předností Goldflamových pohádek je, že je autor může načíst sám. S pomocí režisérů text pokaždé namluví tak, jak ho cítil, když jej psal. To platí i u Nepotřebných věcí. V jeho energickém projevu se u veselých historek zasmějeme, ty smutnější nás dojmou, v napínavých pasážích se budeme bát a v některých částech se díky citlivému podání můžeme i zamyslet. Přitom všem jsou pohádky vyprávěny s obrovskou pokorou a s nadhledem moudrého a zkušeného dospělého pána.

Laskavé hodinové vyprávění, ve kterém tu a tam nechybí nějaké to kouzlo, rozzáří oči všem těm dobrým lidem, kteří pořízením audioknihy pomohou Světlušce činit radost nevidomým. A nezapomeňte, než něco vyhodíte, dobře si rozmyslete, je-li daný předmět opravdu tak neužitečný, jak se domníváte.