Zpět

Obtíže hor jsou za námi, nyní nás čekají obtíže rovin

recenze, , Tereza Špetlíková, 23.5.2018
Osm hor
Navzdory všem obtížím, které mu život v horách nabízel, rozhodl se Bruno raději obětovat vše, než aby je opustil. Hory mu daly všechno, co kdy měl. I nejlepšího kamaráda Pietra. Právě Pietrovo vzpomínání tvoří kostru románu Osm hor milánského autora Paola Cognettiho. Románu o síle přátelství a lásce k horám, která si ovšem, jako každá jiná, vybírá svou daň.
Vyrůstat v horách a pozorovat letitý sníh na jejich vrcholcích, to znamená především ticho a soukromí. Osamělost je daní (či bonusem) za průzračné a čisté prostředí bez moderních vymožeností a zvuků. Důležitost vztahů s nejbližšími hraje tam nahoře větší roli než kdekoliv jinde. Pietrovo hledání sebe sama, vyprávění o jeho prvních vztazích mimo úzký rodinný kruh, i líčení jeho životní cesty, je třeba vnímat s otevřenou myslí. Porozumění krásám přírody, citlivým, ale zarputilým postavám i snaze zůstat sám sebou, přináší zjištění, že i když občas sejdete z cesty na vytoužený vrchol, je třeba nepolevit.

Ještě než se prestižními cenami ověnčený román dočká své filmové adaptace, mohou si ho čeští posluchači dopřát v podání herce Národního divadla Pavla Baťka. Pro vydavatelství OneHotBook jde o jeho první práci, jeho hlas jsme už ovšem mohli slyšet například v audioknize Věže  příběh 11. září, kterou načetl pro vydavatelství Tebenas.
 

Baťkova interpretace je strohá, ne nepodobná vyprávění málomluvných horalů, kteří si často vystačí beze slov. Pod režijním vedením Michala Bureše vsází na velmi střídmý projev, jen tu a tam podbarvený situačními emocemi. Baťkovi se změnou dynamiky řeči daří zachytit mladistvé očekávání i lehce zklamané bilancování dospělého Pietra. Citlivě zvládá i poetičtější části, které mají jen krůček k melancholii. Díky důsledné přípravě a jistě i díky mladistvému hlasu, je Baťkova interpretace přirozená. Rytmus vyprávění ocení zejména posluchači, kteří dávají přednost vyladěnému detailu a zajímavému příběhu jednotlivce před dramatem a akcí.

Obvyklou součástí zvukových adaptací vydavatelství OneHotBook je i hudební složka. V případě Osmi hor zaznívá na začátcích kapitol i v dějových předělech. Lehce éterickou hudbu, ve které dominují střídající se vysoké tóny strunných nástrojů, občas osvěžují typické alpské melodie hrané na tradiční místní nástroje.

Samostatný odstavec si tentokrát zaslouží i obal audioknihy, byť ho docení především majitelé fyzického nosiče. U Osmi hor totiž vydavatelství OneHotBook poprvé zvolilo větší, resp. vyšší formát, který nabízí více prostoru pro grafiku i textové informace. Samotné CD je zasunuto v kapse, takže se kartonový obal obejde bez plastových částí, působí mnohem pevněji a audioknihu umožňuje prezentovat v důstojném balení.