Spletitá severská krimi

recenze, , 01.10.2019
Osmnáct pod nulou
Po divoké automobilové honičce v ulicích Helsingborgu skončil pronásledovaný vůz ve vodách přístavu. Pitva mrtvoly, nalezené v kabině, ale odhalila, že muž zemřel již před dvěma měsíci a poté bylo jeho tělo po celou dobu zmrazeno. Jak to ale hraje dohromady s tvrzením svědka, který ho viděl před několika dny živého a zdravého?
Máte rádi dánské a švédské kriminální příběhy? A co takhle zkusit napínavý příběh Osmnáct pod nulou, v němž se události přelévají z jednoho břehu Öresundského průlivu na druhý? Jde již o třetí příběh scenáristy Stefana Ahnhema, který se před časem rozhodl zkusit své štěstí ve spisovatelském povolání. A zdá se, že úspěšně. Případy, které vyšetřuje jeho hrdina Fabian Risk, jsou totiž stále populárnější. Vyplatí se po nich sáhnout v audioknižní podobě?

Osmnáct pod nulou vychází pod značkou Kalibr, patřící nakladatelství Euromedia Group. Samotná příprava audioknihy byla svěřena do rukou společnosti Česká produkční, která pro ni oslovila režiséra Hynka Pekárka a herce Pavla Soukupa. Tato dvojice se při četbě nesešla poprvé. Z jejich spolupráce lze vzpomenout například Kingův horor To a historické detektivky Ellis Petersové či Radovana Šimáčka, které Soukupovi stylově nebývale sedly. Tentokrát se ale Soukup dočkal drsného a zcela současného příběhu. Již po pár minutách je ale jasné, že si v něm vede přinejmenším stejně dobře. Zamotaným dějem, okořeněným kupou skandinávských názvů a záplavou jmen postav, se proklestil se ctí. Jistě díky pečlivé přípravě se mu podařilo vyhnout se nešvaru některých jeho kolegů, kteří před podobně krkolomnými výrazy v cizím jazyce na chvíli znejistí. Soukup naopak působí, jako by měl severský místopis v malíku. Ani anglická slovíčka, další tradiční kámen úrazu v tuzemských audioknihách, mu až na pár drobností nedělají problémy.

Na ploše více než sedmnácti hodin mohl Pavel Soukup uplatnit své léty nabyté dovednosti, které jeho vypravěčskému projevu dávají zvláštní kouzlo. Rozdíl, mezi mechanickým načtením a skutečným vypravěčstvím projevuje interpret i ve zdánlivých maličkostech, které vkládá do četby jen jakoby mimochodem. Například když jeden z vyšetřovatelů na poradě zapisuje na tabuli nové skutečnosti v pátrání, herec zpomalí a upraví rytmus četby dle tempa člověka, který zároveň píše a diktuje posluchačům. V nahrávce překvapivě chybějí výraznější zvukové efekty, odlišující například telefonní hovory, i bez nich se však díky podařené interpretaci v ději neztratíte. Pojistkou v tomto směru jsou rázné rockové hudební předěly, ladící s místy až brutálním dějem. Po zvukové stránce tak zamrzí jen šustot při otáčení stránek, ozývající se občas v pozadí.

Osmnáct pod nulou má trochu pomalejší rozjezd, což však plně vynahradí hutná druhá polovina knihy. Pokud přistoupíte na autorova pravidla hry, v níž má geniální padouch vždy dlouho navrch před tápající policií, dostane se vám vydatná porce napětí. V trochu uspěchaném závěru si pak autor nechává zadní vrátka pro plánované čtvrté pokračování. A právě návaznost jednotlivých dílů rozběhnuté série je největší slabinou této audioknihy, naštěstí ale jen dočasně. Spoilery, vyzrazující částečně události z předchozích knih, mohou posluchači trochu pokazit zážitek z dějově přecházejících příběhů Oběť bez tváře a Devátý hrob. Oba tyto tituly jsou ale v přípravě a vydavatel slibuje jejich uvedení na trh ještě v tomto roce. Pokud se jejich audioknižní podoba vydaří stejně, jako v případě Osmnácti pod nulou, budou mít milovníci severských detektivek slušnou zásobu na dlouhé zimní večery.