Osudu navzdory

recenze, , 25.03.2021
Mayday
Obchodní cestující a amatérský pilot sportovních letadel John Berry letí na pracovní cestu do Japonska. Když usedá do jednoho ze sedadel první třídy nadzvukového dopravního letounu Straton, ještě netuší, že jeho let potká katastrofa. Nedlouho po startu se totiž stroj připlete do cesty vojenskému cvičnému cíli a raketa, vypálená armádní stíhačkou, závažně poškodí trup letadla, v němž cestují tři stovky nic netušících pasažérů.
Nahrávku thrilleru Mayday natočil v roce 1984 v plzeňském rozhlase režisér Miroslav Buriánek. Na první pohled se může zdát, že jde o obdobný příběh, jako v případě o něco starší rozhlasové adaptace románu Arthura Haileyho Let do nebezpečí. I v něm se, byť z odlišných příčin, musí na místo pilota usadit jeden z cestujících. A stejně jako v něm, i zde hrdinu ztvárnil Luděk Munzar. Tím však veškerá podobnost obou děl končí. Desetidílný rozhlasový seriál dle příběhu amerického autora Thomase H. Blocka prošel u režimních cenzorů i díky tomu, že v něm autor kromě napínavého děje kritizuje kapitalistickou společnost a bezohlednost americké armády. Berrymu se tak do cesty staví nejen nepřízeň osudu ve formě počasí a nedostatek zkušeností s řízením velkých dopravních letadel, ale i neviditelní nepřátelé dole na zemi, a to jak z vojenských řad, tak mezi zástupci letecké společnosti, vlastnící Straton.

Rozhlasové četby procházejí před uvedením na trh určitým způsobem krácení. Nejinak je tomu i v případě Mayday. Při poslechu audioknihy nejsou potřeba úvodní rekapitulace událostí z předchozí části, stejně tak repetitivně by působila závěrečná melodie na konci každého dílu seriálu, respektive kapitoly audioknihy. Tyto části tak byly pro komerční vydání vystříhány a to včetně době poplatných výrazů, kritizující prohnilost kapitalistických institucí, které se ve snaze o vlastní prospěch snaží letadlu zabránit v návratu na letiště. Běžný posluchač si těchto změn, až na trochu uspěchané konce některých kapitol, kde snad bylo možné alespoň část závěrečné melodie ponechat, ani nevšimne.

S osudem však nebojoval jen hrdina příběhu, ale i samotná nahrávka. Dlouho se mělo za to, že byl seriál v období sametové revoluce smazán, díky úsilí Přemysla Hniličky a dalších pátračů se však v průběhu posledních deseti let podařilo v archivu dohledat devět z deseti dílů na originálním pásu. Chybějící závěrečnou část se nakonec za ne zcela jasných okolností podařilo vypátrat v pozůstalosti bývalého rozhlasáka, či v neprobádaném koutu plzeňského archivu, díky čemuž mohl být záznam vydán. Velký dík patří i zvukaři Miroslavu Marešovi, který nahrávku remasteroval a přemíchal stereo záznam tak, aby byl lépe poslouchatelný například ve sluchátkách.

Velkolepé rozhlasové plátno tak po letech znovu ožívá. Za doprovodných zvuků hučících leteckých motorů si posluchači mohou vychutnat výkony nejen Luďka Munzara jako Berryho, ale zejména plejády plzeňských interpretů. Kvalita tehdejší plzeňské produkce byla prvotřídní, což dokazuje nejen známý herec Jiří Samek v úloze vypravěče. Mezi zhruba dvěma desítkami protagonistů vyniká například Lucie Žulová jako letuška Sharon, pomáhající Berrymu, zástupci armády René Přibil a Václav Neužil st., či vedoucí pracovníci letecké společnosti a pojišťovny Jaroslav Konečný a Tomáš Šolc.

Nalezení a znovuuvedení nahrávky Mayday do života bude možná jednou z audioknižních událostí tohoto roku, a to nejen díky hereckým výkonům a pevnému režijnímu vedení, ale i kvůli pohnutému osudu původních pásků, protože se ještě před pár lety zdálo, že je seriál navždy ztracený.