Jak podávat pivo mladistvým? Audioknižně!

recenze, , 13.03.2015
P jako pivo
Nabídka českých audioknih určených dětem je utěšeně rozsáhlá a snad žádný z vydavatelů neodolal pokušení přispět do ní svým dílem. Díky těm mnoha titulům si mohou děti vedle klasických děl české a světové literatury poslechnout i tvorbu současnou. Je-li audiokniha dobře provedena, může mladému posluchači už v útlém věku přiblížit literaturu atraktivní formou mluveného slova.
Vydavatelství OneHotBook se sice ve své produkci na dětské audioknihy nespecializuje a pokud už něco vydá, jde o tituly určené spíše odrostlejším. V loňském roce vydalo hned tři takové: dva díly série o doktoru Proktorovi podle knih Joa Nesbøho a Bertíka a čmuchadlo Petry Soukupové. Letos k nim přidalo audioknihu podle románu Toma Robbinse P jako pivo. Může být ale kniha o pivu napsaná starým hipíkem a volnomyšlenkářem skutečně určena dětem? Nejde jen o nějaký marketingový tah světových pivovarů přitáhnout naše ratolesti odkojené Honzíkovou cestou a Broučky k nebezpečnému alkoholickému nápoji?

P jako pivo je dětská zejména svým jazykem, upřímností a bezelstností. Je pojata ne jako vyčerpávající exkurz do technologie výroby piva, ale jako příběh malé hrdinky ve světě velkých. Mohou ji poslouchat jak odrostlejší děti, tak dospělí s dětskou duší. Jako ideální se v tomto případě nabízí poslech společný, neboť P jako pivo můžeme směle označit za knihu rodinnou. Rodiče, prarodiče, a nejlépe strýčkové mohou společně s dětmi sledovat putování sotva šestileté Gracie pivní historií. Tom Robbins napsal svou knihu jako nevázaně vtipnou a otevřenou odpověď všem dětským zvědavcům, kterým nejde na rozum, co dospělí na tom zrzavém nápoji mají.

Jestliže si posluchači zvykli, že vydavatelství OneHotBook často vybírá pro své audioknihy hlasy spíše neoposlouchaných interpretů, budou u novinky P jako pivo nejspíš překvapeni. Producent Martin Pilař totiž v tomto případě vsadil na jistotu a k vyprávění pivního příběhu povolal Oldřicha Kaisera. A znovu, tak jako mnohokrát před tím, se jeho výběr ukazuje velmi správným. P jako pivo se řadí mezi ty audioknihy, které si po jejich poslechu už jen těžko dokážete představit v podání kohokoliv jiného. Kaiserovi dokonale sedí druh uvolněného humoru, kterým Robbins při psaní své knihy nešetřil, dokáže dát hlas hlavní hrdince i všem ostatním postavám včetně pivní víly Pivoňky.

Generace dnešních čtyřicátníků si možná vzpomene na animovaný seriál z produkce BBC, který běžel v osmdesátých letech v Československé televizi pod názvem Bludička a v němž postavy víly Mavis, housenky Agnes, čarodějnice Edny a dalších prapodivných bytostí nezaměnitelně nadaboval právě Oldřich Kaiser. Podobný výkon dokáže podat i v rozhlasové a audioknižní produkci o čemž jistě svědčí i jeho druhé místo v kategorii Nejlepší interpret Audiokniha roku 2013 (za audioknihu Jarmilka) i vítězství Osudů dobrého vojáka Švejka v jeho podání v kategorii Nejlepší jednohlasá audiokniha. Se stejnou profesionalitou se ujal i čtení knihy P jako pivo.

Podobně jako hlas Oldřicha Kaisera, se posluchačům do paměti vepíše i hudební složka audioknihy. Ta tvoří u titulů určených primárně dětem jejich neodmyslitelnou a velmi důležitou součást, neboť nejen že odděluje jednotlivé části příběhu, navozuje jeho atmosféru a podněcuje posluchačovu představivost, ale musí plnit také roli zábavní. Humoristickou audioknihu jakou je P jako pivo, si lze jen stěží představit bez rozverných hudebních motivů, vesele vrávoravých opileckých kompozic hraných snad na pivní láhve, zátky a špunty, se zvuky šuměním bublinek, nalévaného nápoje, polykání a slastného odříhnutí. Nic z toho hudbě nechybí.

Symbióza vtipné literární předlohy, psané uvolněným a lehko přístupným jazykem, spolu s jedinečnou interpretací Oldřicha Kaisera a originálním hudebním doprovodem činí z audioknihy P jako pivo v režii Michala Bureše bezvadně fungující celek. Přičteme-li k tomu grafickou úpravu obalu, která vychází z českého knižního vydání nakladatelství Argo, a velmi příjemnou délku dvou a tři čtvrtě hodiny, dostáváme titul, který má ambice oslovit i posluchače, kteří zatím neměli s audioknihami tu čest. P jako pivo se poslouchá jedním hltem.