Audioknižní rada Vacátko

recenze, , 25.11.2013
Panoptikum hříšných lidí města pražského
Slavné postavy detektivní literatury jsou v rozhlase a televizi často spojovány s konkrétními představiteli. Rozhlasový Maigret tak pro většinu posluchačů našel ideálního představitele v Rudolfu Hrušínském a jako Sherlocka Holmese si mnozí neumějí představit nikoho jiného, než Viktora Preisse. Postavu policejního rady Vacátka, kterou stvořil spisovatel Jiří Marek, si pak televizní diváci již od konce šedesátých let spojují s tváří Jaroslava Marvana. Vydavatelství Popron Music ale nyní uvádí nová audioknižní zpracování čtyř nejznámějších povídek z cyklu Panoptikum hříšných lidí města pražského a titulní roli svěřilo zkušenému bardovi Josefu Somrovi.
Pro nové 2CD povídek je trochu symbolická číslice čtyři - příběhy se odehrávají na proslulé pražské "Čtyřce", čtyři jsou natočené povídky, které interpretují čtyři přední herci. Právě v obsazení tkví hlavní síla audioknihy. Již zmiňovaný Josef Somr se své role zhostil s tradiční pečlivostí a profesionalitou. V roli vypravěče většiny povídek mu zdatně sekunduje Jiří Prager, známý především z dabingu. Stejně tak Vladimír Javorský a Tomáš Töpfer ve zbylých hlavních rolích dokazují, že práci s mikrofonem ovládají na jedničku.

Samotné příběhy plynou příjemným tempem a odrážejí tak dobu, ve které se odehrávají. Dramatické scény v nich sice nenajdete, ale to vůbec není na škodu. Klasické detektivní povídky totiž oplývají zejména atmosférou dávno zmizelých časů a lehkým napětím spojeným s odhalením zločiců. Namísto drastických scén nastupuje logika, důvtip a zkušenosti pana policejního rady, které navíc okoření špetka laskavého humoru.

O režii nahrávky se postaral Robert Tamchyna, který také čtveřici příběhů sestavil. Na prvním CD se může posluchač ponořit do vyšetřování úmrtí mladých dívek, v příbězích Děvče od vody a v povídce Náhoda. Druhý disk pak nabídne záhadu otisku prstu a zmizení zámožné ženy. Náladu celé audioknihy jemně dokresluje hudba Petra Mandela.

Vydání zbrusu nového zpracování Panoptika hříšných lidí města pražského patří mezi nejzajímavější počiny na poli kriminálních audioknih letošního roku. Zvolené obsazení a výběr povídek určitě potěší nejen milovníky detektivních příběhů, ale také příznivce klasického televizního zpracování.