Zpět

Pátrání po sériovém vrahovi pokračuje

recenze, , 07.01.2021
Pátá oběť
Detektiv Sam Porter má problém: nechal uprchnout Opičího vraha, kolegové jsou na něj naštvaní, navíc po něm šlape FBI. Do toho je pod ledem jezera, zamrzlého před několika měsíci, nalezena mrtvola dívky, kterou pohřešují teprve pár týdnů. Je na scéně další vrah, nebo jen Samův starý známý změnil modus operandi?
Pátá oběť J. D. Barkera dává jasně najevo, že případ z minulé knihy (Čtvrtá opice) rozhodně nebude odložen ad acta. Sam Porter si je totiž své chyby vědom a po pachateli, jehož deník mu pomohl odhalit vrahovu zvrácenou mysl, dál pátrá. Potom se ale autor dopouští jednoho z největších klišé v dějinách thrillerů: postaví detektiva mimo službu a nechá ho vyšetřovat na vlastní pěst, zatímco se jeho tým dál věnuje případu dívky pod ledem. Ten má však s Opičákem až podezřele mnoho souvislostí.
 
Do audioknižního zpracování se vracejí oba interpreti předchozího dílu, tedy Vasil FridrichKajetán Písařovic. Dlouho to však vypadá, že druhé jméno je na obálce jen díky úryvkům z deníku převzatých ze Čtvrté opice. Teprve druhá polovina Páté oběti nabízí Písařovicovi dostatečný prostor k novým projevům Samovy nemesis. Díky dalšímu deníku sledujeme trochu staršího chlapce a jeho cestu nápravnými zařízeními. Stále více se však objevují trhliny ve vyprávění, a tak Sam Porter stojí před možností, že celá ta záležitost s deníkem je podvrh. Přesto je vemlouvaný Písařovicův projev natolik sugestivní, že posluchač nebude chtít ani na vteřinu této variantě věřit.
 
 

Vasil Fridrich táhne stejně jako v případě Čtvrté opice výrazně větší část audioknihy. Propůjčil svůj hlas nejen všem vyšetřovatelům, ale také obětem a násilníkovi. Kniha samotná to naznačuje, ale je to právě volba interpreta – tedy fakt, že určité části čte Fridrich a nikoli Písařovic – která posluchači dává jasně najevo, že vrahem tentokrát není uprchlý Opičák.
 
Autor, spolu s přispěním překladatele, se vyžívá v dlouhých souvětích. Tento jev v kombinaci s pomalejším tempem četby způsobil i tak zkušenému vypravěči, jakým je Vasil Fridrich, nejednu svízel. Interpret totiž mnohokrát v průběhu více než 17hodinové audioknihy nedokázal udržet souvětí pohromadě. V jeho projevu se objevuje nadbytek pomyslných čárek v místě, kde ve větě nemají být. Spolu se slyšitelnými přechody mezi později dotočenými částmi a občasným mlasknutím má jeho jinak velmi příjemná barva hlasu hodně práce, aby dohnala tyto drobné nedostatky ve zvukové stopě.
 
Každá z neuvěřitelného počtu 133 kapitol, z nichž mnohé nemají ani pět minut, končí krátkou znělkou, akční melodií, která vhodně dokresluje napjatou atmosféru. Ačkoli jejich rozmanitost není z největších, nepůsobí rušivě a repetitivně, navíc stylově navazují na první díl série.
 
Uživatelské recenze na Audiolibrixu varují: neposlouchejte tuto audioknihu, dokud nebudete mít v ruce další díl, Šesté dítě, které trilogii uzavírá. Pátá oběť totiž končí extrémně otevřeným koncem, který spolu s absencí audiální tiráže, jež je obvyklá v anglofonních audioknihách, způsobuje dojem chybějící kapitoly. To, čeho se v tuto chvíli nedostává, je ovšem celá závěrečná audiokniha.