Panu Hrabalovi s radostí a láskou

recenze, , 05.12.2016
Postřižiny
Milý pane Hrabale,

je tomu takřka dvacet let, co jste snad nešťastnou náhodou opustil tento svět. Váš odkaz je však stále živý. Nejen díky tak laskavým knihám, které jste naplnil množstvím bizarních postaviček s neméně bizarními příběhy, ale především díky Vašemu kouzlení s češtinou. Jak jistě víte, velkou část Vašeho díla oživil na plátně Váš přítel Jiří Menzel, věřím ale, že by Vás potěšilo, jak nádherně Vámi vystavěné věty a souvětí ožívají ve zvukové podobě, kterou dnes nazýváme pojmem audiokniha.
Jako je Jiří Menzel nekorunovaným králem filmových adaptací Vašich příběhů, je rozhlasový režisér Aleš Vrzák mnou korunovaným králem těch zvukových. Ostře sledované vlaky v podání herce Jaroslava Plesla rovná se koncert citlivosti. Jarmilka a Bambini di Praga v interpretaci Oldřicha Kaisera rovnají se Vy, Bohumile. Kdybyste své Postřižiny, jako jedinou knihu neobdařil vypravěčkou, byl by Oldřich Kaiser opět vhodným čtecem.

Aleši Vrzákovi se ale podařilo najít úchvatnou ženu, herečku Terezu Bebarovou. Ta by se vám líbila, její hlas by vás doslova uchvátil. Historky, umístěné do pivovaru v Nymburku 20. let, vyprávěné rozvernou Maryškou, načetla paní Terezka s takovou láskou a radostí (jak sama v úvodu četby přiznává), s takovou živočišností, že po bezmála čtyřhodinovém poslechu si musí vepřovou a pivo zamilovat každý, jak naprostý vegetarián, tak i ten nejortodoxnější abstinent. Kdybyste slyšel, jak si poradila se strýcem Pepinem, budete smíchem řičet. Už za vašeho života se tvrdilo, že Jaromíra Hanzlíka, představitele filmového Pepina, nepůjde předčit. Možná ne, leč nápad číst strýce Pepina s typickým brněnským přízvukem, si zaslouží smeknout klobouk. Uřvat Pepina hantecem je pro ženu takřka nadlidský úkol. Tereza Bebarová jej splnila na výbornou. A jak krásně zpívá...

...to jsem Vám nenapsal? Hudba skladatele Jiřího Šusta, kterou známe z filmu, v audioknize je i není zachována. Přítomna je totiž v nových aranžích všem jistě známého Ondřeje Havelky a jeho Melody Makers. Hudba a zpěv jsou ozdobou této brilantní audioknihy.

Režisér Vrzák Vašemu dílu rozumí, herci, kteří svými mluvidly vdechli Vašim dílům další rozměr, rovněž. Ondřej Havelka má neuvěřitelný talent zaranžovat hudbu, která k četbě pasuje. V takové milé společnosti snad ani nešlo očekávat špatný výsledek.

Poděkujme společně sice malému, ale o to důslednému nakladatelství Kristián Entertainment za vynaložení jistě nemalých prostředků při realizaci nahrávky, která asi jen těžko předčí úžasný film. Má však obrovský potenciál zaujmout širokou posluchačskou obec.

Pane Hrabale, za sebe a další posluchače/čtenáře děkuji za vše, co jste nám zanechal.

Jakub Kamberský, 5. prosince 2016.