Tajemství ztracené truhly

recenze, , 01.09.2015
Princezna z Nemanic aneb Trampoty s truhlou
V jednom království panoval ovdovělý Marián III. Laskavý. Když měla jeho dcera Ryna slavit osmnácté narozeniny, královská pokladnice zela prázdnotou a Marián netušil, jak z takové bezútěšné situace vybřednout. Vzpomněl na dávnou pověst o truhle, která ukrývá nesmírné bohatství, a která se má objevit teprve tehdy, až si princezna vybere ženicha. Dal ihned široko daleko rozhlásit, že se Ryna vdává a že věnem jí bude nalezená truhla. Po této zprávě stanuli v trůnním sále tři vskutku neobvyklí nápadníci – princ se zlatou chocholkou, který vypadal jako papoušek, malý tlustý hihňálek a zamračený pošuk v brnění. Podle jakého klíče si nakonec princezna vybrala a jaké bohatství skrývala tajemná truhla? O tom všem vypráví veselá dramatizovaná pohádka rozhlasové režisérky Márie Křepelkové, kterou vydal Supraphon.
Na tomto místě je dobré povšimnout si, že zatímco dnes bývají původní dramatizace pro audioknižní vydavatelství, ve kterých by nefiguroval vypravěč, vzácností, v dřívějších dobách tomu tak rozhodně nebylo. V archivu Supraphonu se vedle převzatých rozhlasových děl nachází i celá řada původních audioher. Namátkou vzpomeňme na legendárního Vinnetoua, Dva roky prázdnin či na dosud nereedovanou Šíleně prolhanou princeznu Pavla Gryma v hlavní roli s Helenou Štáchovou.

V Princezně z Nemanic si zahrály skutečné herecké ikony. Do lehce popleteného a zoufalého krále se vtělil Vlastimil Brodský, Lubomír Lipský s Václavem Postráneckým představili vypočítavé rádce, trochu rozmazlenou Rynu s dobrým srdcem ztvárnila Eva Horká. Chytrého Borka věrně zahrál Otakar Brousek mladší, role komediálního šaška, který v hádankách a ve rčeních neúnavně glosoval vše, co se kolem něj dělo, byla svěřena Eduardu Cupákovi. Věčně se chichotající Jaroslav Kepka, chocholaté trdlo Pavel Trávníček a chrabrý rychlomluvka Boris Rösner se ucházeli o princezninu ruku a Josef Bláha zase uvařil Bramboračku, za kterou byl po jejím naservírování propuštěn.

Vedle hvězdného obsazení nezůstává pozadu ani samotný scénář. Mária Křepelková využila své zkušenosti v rozhlase a napsala velmi kvalitní poetický a svižný pohádkový příběh, plný vtipných dialogů. V žádné dramatizaci by neměly chybět zvukové efekty a Princezna z Nemanic není výjimkou. Velkou předností nahrávky je perfektně zvládnutá stereofonie, postavy se nacházejí v trůnním sále, v ložnici i na zahradě. Hudba Jiřího Kolafy spolu s rádci kuje pikle, probouzí princeznu ze sladkého spánku nebo nutí krále přemýšlet.

Digitální obchod Supraphonline vylovil ze svého archivu skutečný poklad! Pohádka byla totiž natočena už v březnu 1989, na magnetofonovou kazetu se však dostala až v roce 1996, kdy ji vydal Bonton Music. Po vyprodání magnetofonových kazet byl pak titul dlouhá léta opět nedostupný.

Hledáte-li pěknou humornou pohádku, která by potěšila děti i dospělé, Princezna z Nemanic je tou správnou volbou.