Radost z jazyka

recenze, , 08.04.2020
Povídky s úsměvem
Knihy soudíme podle obalu, audioknihy podle bookletu. Ten pro Povídky s úsměvem se bohužel vůbec nepovedl. Nechci se samoúčelně vozit po podivné koláži knih unášených do dáli čtyřmi červenými balonky, naopak bych byla ráda, abyste tento poklesek vydavatelství Supraphon prostě odpustili. Namluvené texty jsou téměř sto let staré a jsou kouzelné. Čas jim neublížil. Přestože původně vyšly jen jako článek či nebyly víc než kratochvilnou povídkou, namluvené znovu zazářily.
Možná si řeknete, proč se vracet k prvorepublikovému fejetonu, který popisuje zázemí Myšákovy cukrárny, nebo úvaze o Velikonocích. Navíc celá nahrávka nevystačí ani na hodinu a půl poslechu. Jenže délka nelimituje literární kvality a čtveřice autorů zařazených do výboru pracuje s jazykem nadčasovým způsobem. Je osvěžující slyšet, jak si se slovy hraje Karel Čapek, jak se s nimi mazlí Milena Jesenská, jak se češtinou baví Karel Poláček či Eduard Bass.

Pro posluchače je samozřejmě klíčová informace, kteří herci slovům propůjčili hlas a zda se svým interpretačním uměním vyrovnají literátům, jejichž díla si berou doslova do úst. A právě v tomto momentě to cinkne. Když Josef Somr přečte Čapkovy texty, vyloudí vám úsměv na tváři, přesně jak slibuje název.

Tvorba Karla Čapka je zastoupena čtyřmi povídkami. Ta první Muž, který dovedl lítat, v celém souboru nejdelší, je patrně také nejznámější. Vyšla spolu s další novinářskou tvorbou z let 1925 až 1938 v knize Bajky a podpovídky a byla už mnohokrát namluvena i zpracována do animovaného filmu. Na jednoduchém nápadu, že pan Tomšík nelétá jen ve snech, ale i ve skutečnosti, předvedl spisovatel literární mistrovství. Kolika slovy se dá popsat, že se odrazíte od země a vzlétnete? A kolika způsoby se ta slova dají přečíst? Josef Somr, který zaslouženě loni převzal cenu vydavatelů za mimořádný přínos v oblasti mluveného slova, panu Tomšíkovi rozumí a udržuje přesné napětí mezi všedním úředníkem a fantastickou dovedností.

Bručivý, lehce ironický hlas Jana Kanyzy potěší přečtením listu starého draka Grahama o stavu bankovních podvodníků z pera Karla Poláčka a telegramu, kolem kterého rozvinul žertovnou příhodu Eduard Bass. Přestože telegramy už vyšly z módy, Česká pošta si se zpožděným telegramem při doručování zásilek rozhodně nezadá. A s bankovními podvodníky to je stále stejné, takže úsměv při poslechu dobrých rad, jak chytře zpronevěřit peníze, občas i zhořkne.

Mladistvý, zvídavý přístup Mileny Jesenské, která se nejen uměla dívat a naslouchat, ale také dokázala načerpané informace literárně zpracovat a poutavě předat, se potkal s projevem Terezy Bebarové. Okouzlení z výroby zákusků, které se na jazyku rozplývají, zachycené ve fejetonu Sladkosti ve velkém je tak působivé, že si pravděpodobně budete muset k poslechu také něco sladkého zakousnout.

Drobné audioknižní dílko je vhodné nahrát si do mobilního telefonu či mp3 přehrávače, aby bylo kdykoli pohotově k dispozici, zahnalo splín, stres a chmury a znovu nám vrátilo dobrou náladu. Pomohou i delší hudební vstupy, pro každou povídku speciálně vybrané, které posluchače na téma naladí a prolnou se s prvními větami povídky.