Počítačová hra k poslechu

recenze, , 26.07.2018
Ready Player One
Hraní na počítači se často staví proti čtení knih a milovníkům počítačových her veřejnost předhazuje, že nečtou a nedocení příběh. Ernest Cline, autor Ready Player One, se takovými předsudky netrápí. Vyrostl v osmdesátých letech, miluje popkulturu a jako pravý fanoušek se umí nadchnout pro skvělou knihu, film, hru či hudební hit. V tomto případě však jde fanovské nadšení tak daleko, že Cline pracoval ve videopůjčovně, vlastní sbírku videoher, vystupuje se slam poetry a vzal si za ženu spisovatelku. Nakonec prorazil souběžně jako filmový scenárista i spisovatel, jehož specialitou je téma videoher. Sedm let starý titul Ready Player One se probojoval i v českém prostředí do kategorie knih, které se prodávají natolik dobře, že se dočkaly i nekrácené zvukové verze.
Zatímco první knižní vydání z produkce nakladatelství Jota ještě nezabodovalo, Knižnímu klubu se s druhým vydáním daří podstatně lépe. Novinkovou audioknihu Ready Player One pak přináší Euromedia Group nedlouho po velkolepém uvedení filmové adaptace do kin. Přebal CD odkazuje na filmové zpracování, kterého se režijně ujal sám Steven Spielberg. Ernest Cline se jistě tetelil blahem, když se mohl podílet na scénáři. Filmaři tak měli přímo tvůrcem knižní předlohy posvěceno, že příběh si na filmovém plátně může žít svým vlastním životem. Česká audiokniha využívá stejnou typografii a obdobné uspořádání, jaké použilo pro anglickou audionahrávku Random House Audio, bohužel však na podklad vybírá plakát plný postav odkazující na značně pozměněné filmové zpracování. Anglická zvuková kniha chytře volí pro booklet úvodní scénu, která se ve filmu od knižní předlohy příliš neodchýlila.

Více než patnáctihodinovou nahrávku svěřil režisér Jiří Reiner jedinému narátorovi, a to Miloslavu Königovi. Herec známý divákům zejména z Divadla Na zábradlí, kde v současnosti patří k nejvýraznějším tvářím, se zdá být světem audioknih příliš nezasažen. Jeho mladistvý, občas dětsky naivní, jindy pubertálně nadrzlý hlas se hodí pro hlavního hrdinu a vypravěče Wada Wattse, a osobně mi k roli sedí lépe než zkušený Wil Wheaton v anglické audioverzi. Selhává však ve ztvárnění dalších postav. Wadovi kamarádi bez ohledu na to, zda jde o chlapce či dívky, podivně skřehotají, jejich hlasy jsou bezdůvodně karikované a nevzbuzují sympatie.

Hudební předěly vhodně uvádějí posluchače do příběhu, jehož podstatná část se odehrává v OASIS, počítačové hře, která postupně přebírá další a další aspekty reálného světa. V blízké budoucnosti, kterou kniha vykresluje, se lidem nedostává benzínu a kvalitních potravin, mohou si jen nechat zdát o bezpečném veřejném prostoru a důstojném bydlení, a tak tráví čím dál víc času ve sdílené virtuální realitě. Ostatně mohou tam podobně jako osiřelý Wade také chodit do školy či pracovat. OISIS však především poskytuje nekonečné možnosti cestování, hraní, zápolení či seznamování. Život je snesitelnější, když ho můžete prožít v těle, které si vyberete a nadesignujete. A tak se šikanovaný outsider Wade mění na smělého Parzivala.

Ani OASIS nedá svým uživatelům nic zadarmo. Přestože pár kreditů mohou hráči uhrát, podstatné věci, které vylepší jejich avatara, jsou za peníze. Není divu, že se mezi všemi uživateli strhne obrovské pozdvižení, když James Halliday, který přelomové virtuální prostředí vymyslel a naprogramoval, v závěti nabídne své bohatství nejlepšímu hráči. Od začátku je jasné, že větší šance má ten, kdo četl stejné knihy, viděl stejné filmy, naposlouchal stejné hity a hlavně hrál stejné hry jako podivínský Halliday, který zastydl v osmdesátkách. Hra začíná. Stačí zapnout tlačítko „přehrát“ na vašem přehrávači.