Strasti a slasti s foxteriérem

recenze, , 13.02.2019
Robin
Zdena Frýbová, autorka úspěšná především v osmdesátých letech, má na svém spisovatelském kontě řadu psychologických a humoristických románů. K těm nejúspěšnějším a nejznámějším dozajista patří příběh o soužití jedné rodinky s foxteriérem Robinem, nazvaný prostě a výstižně. Robin.
Psycholožka Milena a její muž Rudolf právě procházejí fází život, kdy jejich odrostlé děti vylétly z hnízda. Syn a dcera mají obavy, že rodiče upadnou do stereotypu, a že dojde k rozklížení jejich manželství, a proto jim pořídí rozptýlení v podobě psího ďáblíka Robina. Ten ovšem nenechá ani rodiče a potažmo ani celou rodinu nikdy v klidu. Provádí všemožná alotria, jednou úsměvná, jindy vážná, což má za následek i několik dramatických situací.

Třebaže kniha poprvé vyšla už v roce 1983, neztratila dodnes svůj půvab – vtip a sarkastický humor, kterým celé dění v rodině glosuje psycholožka Milena, totiž funguje v každé době. Text tak bude snadno srozumitelný i dnešním čtenářům a posluchačům.

Zvukových verzí Robina existuje hned několik. Už v 80. letech vznikla nahrávka knihovny K. E. Macana pro potřeby nevidomých, v brněnském studiu Českého rozhlasu byla v roce 2016 natočena desetidílná četba na pokračování v interpretaci Věry Zástěrové. V roce 2018 vyšla pod hlavičkou vydavatelství Supraphon audiokniha natočená ve zvukovém studiu Damu, v geniální interpretaci herečky Hany Maciuchové.

Maciuchová textu slouží, je laskavou, příběhu plně oddanou vypravěčkou. Umí posluchače textem přirozeně provést, pracuje s mnoha odstíny nálad. Kde je třeba, projeví jízlivost, jinde laskavost, dramatičnost či neodolatelnou komičnost. Z poslechu pak můžete mít chvílemi dojem, že Robin provádí alotria samotné interpretce a nikoli aktérce knihy – tak sugestivní četba to je. Výslednému dojmu napomáhá i klavírní hudba Jakuba Přibyla, která je příjemně hravá, zároveň i trochu zádumčivá – od každé nálady něco.

Jen dvě malé výtky: nahrávka není zcela zbavena mlasků, naštěstí je však při tak vydařené interpretaci brzo přestanete vnímat. Další, zásadnější vadou na kráse je prokrácení textu: audioknize byl vymezen čas čtyř a půl hodiny, což je v dnešní době mp3 formátu a kompletních četeb možná až zbytečný limit. U tak dobře napsané knihy, jakou Robin je, by poslech kompletního textu rozhodně prospěl. Jedním dechem je ovšem třeba uznat, že text zůstal i přes krácení ucelený, takže neznáte-li knižní předlohu, nebudete v zásadě o nic podstatného ochuzeni a poslech si náramně užijete.