Princeznovská reality show

recenze, , 01.09.2019
Selekce
Představte si svět po čtvrté světové válce, ve kterém se Spojené státy změnily na království, v němž funguje kastovní systém. Možností, jak si polepšit, není mnoho, a tak, když král vyhlásí, že svého právě zletilého syna, prince Maxona, provdá za dívku z lidu, mnoho rodin ucítí svou životní šanci. Ne však America Singerová. Princ ji nezajímá, má svého drahého Aspena. Šance na vylepšení situace nejen vlastní, ale hlavně celé rodiny, je však silnou motivací, proč se alespoň přihlásit.
35 vybraných dívek se účastní jakési reality show, ve které soupeří o princovo srdce. Zbytek národa je sleduje v občasném televizním vysílání. I když námět může znít banálně a nevyhýbá se klasickým young adult klišé, nyní pětidílná série Selekce patří dlouhodobě k nejoblíbenějším a nejlépe hodnoceným knihám, které vydavatelství CooBoo za deset let své existence vydalo. K původní trilogii později americká autorka Kiera Cassová přidala ještě navazující příběh příští princezny.

O tom, že je tato osvědčená série stále živá, svědčí nejen nové knižní vydání, ale poprvé se příběh Americy objevuje také v audioknižní podobě. Mladá protagonistka si žádá mladý hlas, a tak byla Lucie Pernetová zcela jasnou volbou. Zkušená audioknižní interpretka zvládá nejen role dětské, ale i ty thrillerové, při tom dokáže stále znít nevinně až naivně, což je přesně to, co hlavní postava Selekce zpočátku potřebuje. Později se ale umí také naštvat či vyděsit, případně poroučet jako správná adeptka na princeznu. Tohle všechno Pernetová umí.

O tom, jak se bude vyvíjet nejen America, ale i její vztah k ostatním dívkám a princi Maxonovi, se snad budeme moct přesvědčit v pokračováních Elita a První. Byla by škoda, kdyby nevyšly, a věřím, že právě Lucie Pernetová všechny další podoby hlavní hrdinky zvládne na výbornou.

Díky tomu, že je celý děj vyprávěn ich formou jako osobní zážitky Americy, nevadí ani relativně vysoká poloha, kterou interpretka používá pro přímé řeči mužských postav. Zní tak opravdu reálně, jako by mladá dívka sdělovala přátelům své zážitky.

Při poslechu Selekce jsem si libovala v příjemném, mírně svižnějším tempu, který Pernetová už od počátku nastavila. Až při zvuku znělky mezi kapitolami, která zněla podivně zkresleně, se ukázalo, že za vším stojí nastavení mého přehrávače, a že audioknihu poslouchám zrychleně. Na „původní“ rychlost jsem si už nenavykla a zpětně ji hodnotím jako málo dynamickou.

Znělky mezi kapitolami jsou jakousi směsí moderních melodií tvořených elektrickou kytarou a zvuků klasických nástrojů, které mají evokovat historizující atmosféru děje – princ v přezdobeném paláci a krásné šaty, přitom se příběh vlastně odehrává v budoucnosti. Vzhledem k tomu jsou opravdu vhodně zvolené.

Audiokniha Selekce je rozhodně příjemnou cestou, jak zejména mladé slečny převést z dětských titulů na ty pro trochu starší cílovou skupinu. Nám pokročilejším zase umožňuje snít a aspoň na chvilku si představit, jaké by to bylo být princeznou. Lucie Pernetová tomu vydatně napomáhá.