Seznamte se s Vigily

recenze, , 07.11.2019
Vigil
Také by se vám čas od času hodilo nejít večer spát a ušetřený čas využít jinak? Možná byste uvítali preparát Rodena Wagnera plnohodnotně nahrazující spánek a mohli byste se stát Vigilem. Na první pohled fantastická věc, která ale v blízké budoucnosti začne hloubit menší sociální propasti mezi Vigily a Spícími. A nejen tím, že budete mít fialové duhovky.
Monika Šimkovičová ve svém povídkovém cyklu Vigil nabídne příběhy hned šesti osob, jimž vigilství zásadně ovlivnilo život. Třeba z pohledu umělce Samuela a vlivu vigilství na jeho tvorbu, nebo muže s extrémním čichem Dragana Costy svedeného na scestí, či bývalého spolutvůrce látky Ondreye Lewise. Všechny příběhy, vyprávěné z pohledu dané osoby se v určitých detailech protínají, postupně jsou odkrýváni i ostatní protagonisté a vzniká tak velmi komorní, ale podmanivý příběh, který s vědecko-fantastickým žánrem koketuje jen lehce. Je totiž v základu hlavně intimní a na efektní pompéznost si nehraje.

Audioknihy z vigilské série se k posluchačům dostávaly postupně a trochu nahodile. Ve slovenské verzi donedávna existoval jen „vigilovský prolog“ (shodný s první povídkou ve Vigilovi) s osudem rodinné přítelkyně původního vynálezce preparátu Marthy Neff s názvem Roden 24 v příjemně velkorysém provedení. 81minutová povídka byla zpracována v režii Igora Krempaského jako působivá desetihlasá četba s výrazným nádechem rozhlasové hry a byla podbarvena výrazným ambientním podkladem. Ten je zároveň i zajímavým protikladem k textu, neboť ačkoli je příběh o bdících lidech, právě hudební doprovod umí posluchače až ukolébat.

Kompletní Vigil vyšel audioknižně nejprve ve své anglické mutaci. Pokud byste se rádi v angličtině pocvičili a původní zpracování si poslechli, ale bojíte se, že vám ve velmi plynulém tempu slov z úst Alex Northové nějaké slovíčko unikne, jistě nepohrdnete tipem, že vydavatelství Publixing vydalo kromě audiopodoby ve slovenštině i snadno dostupný e-book.

Nedávno byla ovšem vydána také audioknižní slovenská verze Vigila. I když by byla kvůli mnohovrstevnatému pohledu na základní problém ideálním kandidátem pro vícehlasou četbu, byl u ní zopakován model z anglické verze a volba padla na jediného interpreta, či přesněji řečeno, interpretku. Gabriela Dzuríková má velmi příjemný projev, ženské postavy obdarovává laskavým tónem, těm mužským vtiskává energii a ráznost. Z nahrávky však byly vystřiženy nádechy, což má bohužel podíl na její odosobněnosti. Hudební předěly na začátcích kapitol jsou ale příjemným prvkem audioknihy.

Pokud byste si svět Vigilů oblíbili, můžete si rovnou dopřát další příběh. Nový díl Caligo (který paradoxně vyšel ve své slovenské zvukové podobě ještě před Vigilem), se přesouvá z povídkové formy do plnokrevnější sci-fi. Konflikt mezi Vigily a Spícími je v něm sice odsunut do pozadí, celé universum je však podstatně rozšířeno novým směrem – do doby, kdy je Země ohrožena brzkým zánikem.

Změna celkové nálady a stylu Caliga je akcentována i tím, že se četby tentokrát ujal mužský interpret. Peter Kočiš zachovává hlavním hrdinům prvotní dětský tón a naivitu, což kontrastuje s tím, že jim s přibývajícími kapitolami už táhne na třicítku. Přesto ale dokáže posluchače do nového vyprávění a směru série snadno vtáhnout. I přes pestré názvosloví a děj bohatý na události neztrácí jeho četba plynulost. Doprovodné skladby jsou i tentokrát elektronické, místo kolébavého ambientu však mají větší nádech futuristického stylu.

Vigilovky dobře fungují jak samostatně, tak, pokud budete ochotni akceptovat změnu nálady
a žánru u Caliga, i v jednom celku. Jsou pro všechny, kteří cestu k sci-fi teprve hledají (zde pomůže intimita Vigila), nebo se zkrátka jen chtějí zaposlouchat do nové série.