Sherlock na stopě indického pokladu

recenze, , 21.01.2021
Podpis čtyř
Sherlocka Holmese přichází požádat o pomoc mladá slečna Mary Morstanová. Její otec byl důstojníkem britské armády v koloniální Indii a své dceři pravidelně psal dopisy. V jednom jí oznámil, že se chystá přijet do Anglie, na domluvené místo setkání však nepřišel a od toho dne o něm nikdo ani neslyšel. Od té doby jí však jednou za rok kdosi neznámý posílá krabičku s perlou uvnitř. Letos však místo ní přišel jen dopis s podivnou pozvánkou na schůzku. Vystrašená dívka proto doufá, že spolu s Holmesem přijde na to, co se stalo jejímu otci a odhalí i odesilatele drahocenných zásilek.
Podpis čtyř byl napsán jako teprve druhý příběh se Sherlockem Holmesem. Oproti pozdějším dílům tak působí mnohem syrověji: detektiv zde v období nudné nečinnosti užívá kokain, při pátrání pak čelí despektu starších policejních inspektorů, kteří jej zatím neberou příliš vážně. Doyle také vyšperkoval příběh o nezbytné dobové rekvizity dobrodružné literatury, jakými byla záhadná skupinka spiklenců, exotické jedy či ukrytý poklad. Druhou polovinu knihy, stejně jako u ostatních románů s výjimkou Psa baskervillského, tvoří téměř samostatný příběh jedné z postav. V něm Doyle odhalil příčiny zločinu, který Holmes v románu řešil. Mimochodem, příběh samotný by obstál sám o sobě jako dobrodružná povídka o získání pohádkového indického podkladu.

Václav Knop a jeho vydavatelství Kanopa si dali za cíl zpracovat celý holmesovský kanón, tedy pět povídkových sbírek a čtyři romány, v jednotné a nezkrácené úpravě. Povídky už má Václav Knop za sebou, pustil se tedy do románů. Podpis čtyř, někdy také uváděný pod názvem Znamení čtyř, je posledním z nich, který nebyl audioknižním posluchačům k dispozici (a ostatní existují jen ve zkrácených verzích), volba proto padla na něj.

Hned zkraje je třeba říct, že příběhu jeho interpretace sluší. Nahrávku otevírá nová houslová melodie, která oproti doprovodu k povídkám působí vyzráleji. Václav Knop se do četby pouští se svěží energií, když se v úvodu Holmes s Watsonem špičkují. Příjemné tempo mu ale vydrží i v následujících kapitolách, kdy se dvojice hrdinů s mladou klientkou pouští do pátrání. Na rozdíl od některých předchůdců v roli Holmesových interpretů přistupuje Knop k textu bez patosu, přirozeně. Všechny přítomné postavy od sebe hlasově odlišuje se samozřejmou lehkostí bez násilné stylizace.

Podpis čtyř ukazuje dedukční schopnosti Sherlocka Holmese stejně jako v prvotině Studie v šarlatové. Na rozdíl od té však už Doyle, i přes četné výstřelky, začal svého hrdinu mírně civilizovat. Nemalou roli hrál tento případ i pro doktora Watsona, jak se ukáže v jeho závěru. Svým bohatým dějem Podpis čtyř určitě uspokojí každého Doylova fanouška. Kromě vyšetřování vraždy, pátrání po pokladu či pronásledování protivníka na lodích po Temži obsahuje navíc i barvité detaily, které navodí tu správnou atmosféru starého, zmizelého Londýna.

Audiokniha vycházela, podobně jako holmesovské povídkové sbírky, postupně, rozdělená na šest částí. Posluchači si ji ovšem mohli předplatit celou najednou a nechat k sobě příběh připlouvat pravidelně po kouskách. Nezbývá než se těšit, že se Václavu Knopovi podaří brzy načíst i zbývající Holmesova dobrodružství, a že si je opět budeme moci poslechnout třeba na pokračování.