Antihrdina znovu na scéně

recenze, , 16.03.2016
Skrytá těla
Po úspěšném románu Ty přichází novinářka Caroline Kepnes s pokračováním příběhu antihrdiny Joa Goldberga. Ve Skrytých tělech už nepoužívá ozvláštnění vyprávění du-formou – Joe tentokrát mluví sám za sebe, přičemž samozřejmě nechybí dialogy všech postav. Podobně jako v předchozím autorčině románu jde ale v její druhé knize opět o posedlé hledání pravé lásky. Do hry však kromě žárlivosti a manipulace silně vstupuje pomstychtivost.
V úvodu knihy se zdá, že smolař Joe našel tu pravou – dívku Amy, která stejně jako on pohrdá sociálními sítěmi a je doslova off-line. Vše vypadá nadějně, ovšem jen do chvíle, kdy ho Amy okrade o vzácné knihy a zmizí. Joe sice nesnáší internet, ale díky své chytrosti a rafinovanosti si z něj udělá dobrého sluhu a vydává se po Amyiných stopách, které ho z New Yorku vedou do Los Angeles. Ocitá ve světě filmového průmyslu, peněz, ambicí a snobství a potkává bohatou producentku Love. Bude ona konečně ta pravá? Vyléčí Joea z posedlosti, žárlivosti a touhy mstít se všem, kteří vstupují do cesty jeho štěstí?

Román je opět plný popkulturních narážek na literaturu, hudbu a film, kterých by se mohlo zdát až posedle mnoho. Na extrémních příkladech ukazuje, jak kvůli internetu a sociálním sítím zcela otupujeme, jak přestáváme střežit vlastní soukromí a bezpečnost. Caroline Kepnes je zjevně rafinovaná autorka, neboť sama vytvořila v podstatě banální příběh, popkulturní produkt, který se vysmívá sám sobě. Navíc ho umí vyprávět strhujícím způsobem, který čtenáře nenechá vydechnout.

Audioknihy se u nás v současnosti stávají doslova fenoménem, což dokazuje i skutečnost, že stále častěji vychází spolu s klasickou knihou a e-knihou i její audioverze. Je tomu tak i v případě románu Skrytá těla. Vydavatelství Tympanum opět oslovilo režisérku Alexandru Bauerovou, hudebníka Maria Buzziho a především pak interpreta, herce Jana Zadražila.

Už v románu Ty se ukázala volba Zadražila správnou. Nejenom styl knihy, ale i styl jeho četby je doslova strhující. Byť má nahrávka 14 hodin, nedovolí vám usnout, nedovolí vám, abyste se při poslechu jen na chviličku nudili. Zadražil s antihrdinou Joem doslova dýchá, posluchač s jeho příběhem jde a byť je zvrácené fandit takovému člověku, jakým hlavní aktér je, nedá vám to a chvílemi jste na jeho straně – tak silná interpretace to je. Díky preciznímu režijnímu vedení jsou jednotlivé postavy příběhu hlasově dobře odlišené, Zadražil s hlasem kouzlí a tak podtrhuje jejich chování a naznačené charaktery. Objeví-li se úryvek z nějaké písně, Zadražil ho zazpívá a díky daru komiky jeho projev přesně dokresluje v románu naznačenou pokleslost. Je určitě dobře, že v tomto překladu už nejsou písňové úryvky v češtině, jak tomu bylo v Ty, kde proto působily spíše jako nechtěná parodie.

Z románů Caroliny Kepnes, ale i z jiných audioknih, které Jan Zadražil načetl, je zřejmé, že mu zvrácení antihrdinové naprosto sedí. Ukazuje se jako jeden z nejtalentovanějších čteců dnešní doby.