Studie v zeleno-oranžové

recenze, , 04.02.2019
Stín kapradiny
Co se honí hlavou mladému vrahovi? V knize Josefa Čapka z roku 1930 potkáváme hned dva: Rudolfa Aksamita a Václava Kalu. Hajný, který dvojici přistihl při pytlačení, byl ve špatnou dobu na špatném místě, a tak ještě dřív, než vůbec stihne autor začít opěvovat krásy české krajiny, se z Vaška a Rudy stávají uprchlíci před zákonem.
Dramatickou situací kniha Stín kapradiny začíná a snadno tak upoutá čtenářovu či posluchačovu pozornost. Jaké je však překvapení, když jen o pár okamžiků později přechází do lyrické balady. Svět je krásný, les skrývá tolik tajemství a utíkat před zodpovědností je tak romantické! Mladíkům nezabrání v rozletu ani výčitky svědomí nad jejich činem, ani nedostatek jídla, peněz nebo zdravého rozumu.

Jejich doslova školácké chyby způsobí, že se dílo postupně vrací zpět do napínavé až thrillerové nálady a stejně dramaticky, jako začínalo, i končí. Nejen kvůli této proměně, ale také díky Čapkově vhledu do lidské duše se ze Stínu kapradiny stává pozoruhodný příběh, který i v dnešní době může směle stanout po boku současných autorů psychothrillerů. Jeho přidanou hodnotou je však důraz na krásu jazyka, zejména pro dnešní mládež značně starodávné využití slovních obratů a slovosledu.

Nyní máme možnost držet v ruce artefakt v podobě audioknihy. Vnějšího designu tohoto díla se totiž ujalo autorské duo Tomski&Polanski a stylová není pouze obálka, kterou mohou vidět uživatelé mobilních aplikací, nýbrž i samotné CD a celý jeho přebal. Svou vlastní ilustrovanou podobiznu v odstínech černé, zelené a oranžové dostal nejen sám autor Josef Čapek, ale také vypravěč – a tím je Igor Bareš.

Toho jistě není třeba audioknižním posluchačům představovat – má na svém kontě už pěknou řádku děl, mnoho a mnoho hodin mluveného slova. Do Stínu kapradiny vložil celé své srdce a tak se krásný a barvitý Čapkův jazyk doplňuje s hercovou snahou o dokonalost. V mnoha místech je jí téměř dosaženo.

Temnou atmosféru podtrhují klavírní improvizace, které nejen oddělují kapitoly, ale také podbarvují některé části textu. Melodie se neopakují a svou náladou odpovídají ději, který se právě odehrává. V tomto ohledu odvedlo režisérsko-zvukařské duo Škápíkových obdivuhodný výkon.

Audiokniha Stín kapradiny je jednoduše krásná. Krásný barvitý text, krásný barevný obal, krásná barva hlasu vypravěče doplněná příjemnou hudbou. Pokud bychom chtěli hledat chyby, najdeme je, ale zbytečně bychom se tak připravili o požitek z tohoto literárního díla.