Dům k pohledání

recenze, , 15.07.2019
Ta přede mnou
Vydavatelství OneHotBook přichází v krátké době s další nahrávkou, v níž hlavní roli hraje honosný moderní dům, skrývající mnohá tajemství. Tentokrát se ale od žánru rodinné kroniky ve Skleněném pokoji přesouváme v románu Ta přede mnou na půdu čistokrevného thrilleru.
Na kraji londýnské Folgate Street stojí nádherný minimalistický dům, disponující tou nejmodernější elektronikou. Téměř všechny své potencionální nájemníky umí okouzlit. Ovšem stohy bizarních podmínek nájemní smlouvy z pera jeho architekta Edwarda Monkforda téměř každého zájemce dokonale odradí. Výjimkou jsou dvě suverénní ženy. Emma zde zastupuje minulost, současnost patří Jane. Brzy vyjde najevo, že Emma přišla v tajuplném domě za dosud nevyjasněných okolností o život. Obě ženy navíc nespojuje jen fyzická podoba, ale i vyrovnávání se se závažným psychickým traumatem.

J. P. Delaney, což je, jak známo, pseudonym britského autora Tonyho Stronga, příjemně vypráví dva životní příběhy, které spojuje jedna zásadní věc. Okouzlení. Okouzlení domem a jeho geniálním, podivínským, ale o to přitažlivějším tvůrcem. Osudy hlavních i vedlejších postav se postupně rafinovaně proplétají, některé momenty si jako posluchači prožijeme skoro detektivně dvakrát. Z obou hlavních perspektiv, pokaždé poutavě a s novými detaily.

Hrátky s časovými rovinami a prolínáním příběhu jsou materiálem jako stvořeným pro vícehlasou četbu. Ačkoli román Ta přede mnou pracuje s faktem, že obě hrdinky jsou si nápadně podobné, pro jejich odlišení naštěstí režisérka Jitka Škápíková vybrala dva kontrastní hlasy. Mladinké Emmy se ujala Kristýna Podzimková, seriózní, osudem zkoušenou Jane ztvárňuje Máša Málková. Jinak řečeno: vyšší, rozpustilý hlas s malinkou naivitou se střídá s hlubším, seriózně zabarveným projevem, ženy už ošlehané životem. Vydařená kombinace, která navíc umí udržet posluchače v příjemném očekávání.

Pokud ale zrovna na napětí nahlédneme z druhé strany, chvílemi je tempo čtení trochu překotné a v nahrávce se tak bohužel objevují i drobná přeřeknutí, či spíše nedůslednost ve výslovnostech a akcentech. Což je ovšem v celkovém kontextu jen malá chybička. I tak se budete na každý další střípek do skládačky těšit, protože obě interpretky se svými hrdinkami postupně příjemně srůstají.

Obě linky jsou navíc důsledně odděleny i hudebními předěly. Ty jsou, jak je u tohoto vydavatelství příjemným zvykem, poměrně propracované a dobře se poslouchají.

Jako bonus s námi OneHotBook i tentokrát hraje menší hru na schovávanou v podobě oficiálně neuvedeného třetího hlasu. Což ale tentokrát má svůj význam, a tak překvapení minimálně takto krátce po vydání netřeba kazit. Jeho prostřednictvím si ale můžete udělat zajímavý psychologický test své osobnosti.

Příjemným překvapením je, že lehce mrazivý příběh o přitažlivé, leč chladné budově Ta přede mnou disponuje nádherně lidským vyústěním. K tomu už se však během necelých deseti hodin děje budete muset propracovat sami. Letní dovolené jsou pro dobře zpracované příběhy jako stvořené.