Smím prosit?

recenze, , 26.01.2017
Tanečník
Po více než ročním čekání od vydání Sběratele kostí zamířila konečně do uší českých posluchačů zvuková verze druhého románu série případů Lincolna Rhyma, nazvaná Tanečník. Rhyme, bývalý detektiv, ochrnul po úraze na všechny končetiny, přesto stále pracuje alespoň jako policejní konzultant. V jeho nelehké životní situaci mu kromě bývalých kolegů pomáhají především ošetřovatel Tom a mladá policistka Amélie Sachsová. Tu Lincoln využívá jako oči a uši na místech činu, kam ji za nepřetržitého hlasového spojení vysílá, aby mu hlásila svá pozorování. Nejinak tomu bude i tentokrát, kdy Amélii pátrání zavede na rušné letiště, kde zemřel jeden ze tří klíčových svědků obžaloby v nadcházejícím soudním procesu s mafiánským obchodníkem se zbraněmi. Zabiják, nazývaný Tanečník, má ale na mušce ještě i zbylé dva a nepřímo tak vyzývá Lincolna k tanci o jejich životy.
Jeffery Deaver je známým autorem detektivek a thrillerů, které jsou pověstné častými dějovými zvraty a překvapivým vývojem charakterů postav. Nezřídka se v nich stávají z obětí vrazi a z podezřelých hrdinové. Ani Tanečník není v tomto ohledu výjimkou. Popisné pasáže o principu fungování letadel sice mohou někoho nudit, svižný závěr s překvapivým rozuzlením však tyto mínusy s přehledem vyvažuje.

I přesto, že jde opět o detektivku od OneHotBook, nečekejte nic srovnatelného se severskou produkcí. Deaverovy knihy připomínají spíše americké seriály, kde se to jen hemží policejními experty a techniky, kteří z nasbíraných důkazů v laboratoři odhalí identitu pachatele. Znalosti a schopnost určit původ i nepatrných zlomků stop patří k nejsilnějším zbraním Lincolna Rhyma, který v tomto ohledu všechny kolegy hravě strčí do kapsy.

Románu Tanečník vdechl svým hlasem život herec Jan Vondráček. Jeho výkon je od počátku sebevědomý a jistý. Jednotlivým postavám herec přiřadil specifické hlasové polohy, díky čemuž se posluchač v ději skvěle orientuje. Drobnou kaňkou však je nesprávná výslovnost anglických výrazů, kterou tvůrci ve druhé půlce audioknihy sice zvládli vychytat, ovšem na zpětnou opravu chyb v první polovině už zřejmě nezbylo sil. Což je škoda, vzhledem k tomu, že si režisér Michal Bureš údajně hlídá i výslovnost například švédských slov, kde chyby odhalí pravděpodobně jen minimum posluchačů.

Hudební doprovod s dominantním zvukem perkusí jde ruku v ruce s Vondráčkovou výraznou interpretací textu. Trochu překvapivě však občas hudba nepřichází jako předěl mezi dějovými liniemi, které by si oddělení zasloužily. V některých místech navíc kolísá úroveň hlasitosti nahrávky nejen v závislosti na tom, zda interpret křičí nebo šeptá, což nutí posluchače ke korekcím hlasitosti přehrávače.

Detektivky Jefferyho Deavera tvoří příjemnou protiváhu současné vlně severské krimi. I když sám nejsem fanda příliš přetechnizovaných kriminálek, dokázaly mne Deaverovy příběhy zaujmout díky vyváženému mixu právě laboratorních metod a klasického logického uvažování charismatického hlavního hrdiny. A v případě audioknih od OneHotBook se díky živé interpretaci poslouchají téměř na jeden zátah. Tanečníkovo pozvání na parket, či spíše k souboji kdo s koho, byste si tak neměli nechat ujít. Na závěr tedy snad už jen drobné přání: smím prosit (další pokračování dříve než za rok)?