Zpět

Mystifikace nebo neuvěřitelná skutečnost?

recenze, , 27.02.2019
Trhlina
Slovenské pohoří Tribeč se od ostatních zdánlivě ničím neliší. Tedy až na to, že o něm kolují zvěsti, podle nichž zde zejména v zimním období beze stopy mizejí lidé. A právě v těchto místech se odehrává mysteriózní thriller Trhlina. Měl vzniknout tak, že autorovi převyprávěl své zážitky z nešťastné výpravy do tribečských kopců jeden z těch, kteří se lehkovážně vydali prozkoumat, zda je na kolujících fámách něco pravdy. Záhy však měl svého rozhodnutí litovat…
Nestává se často, aby kniha slovenského autora vzbudila tolik ohlasů a dočkala se vzápětí hned několika adaptací. Jozefu Karikovi se to s Trhlinou podařilo. Kromě třídílné televizní minisérie (sestříhané i do verze pro kinosály) se text dočkal nejen rozhlasové adaptace, ale i nezkrácené audioknižní verze. Není bez zajímavosti, že obě zvukové podoby má na svědomí režisérka Simona Nyitrayová.

Posluchači se díky ní s Trhlinou mohli poprvé seznámit na vlnách Českého rozhlasu. Desetidílná úprava vytáhla z českého překladu to nejpodstatnější a zabalila to do napínavého hávu. Kromě výrazné hudby a hororových zvuků v podkresu zaujmou hlavně dramatizované pasáže, znázorňující gramofonové záznamy z psychiatrické léčebny. Hlavní interpret četby Josef Kaluža v nich uvolnil místo svým dvěma kolegům, Norbertu Lichému a Davidu Viktorovi.
 

Kdo nemá rád krácení předlohy a nevadí mu slovenština, ocení více audioknihu vydanou Ikarem a vyrobenou ve studiích OneHotBook. Ta se sice musí spolehnout na jediný hlas, celkovým vyzněním se ale rozhlasové verzi přinejmenším vyrovnává. Volba interpreta padla velmi šťastně na slovenského herce Přemysla Boublíka. Jeho podání je velkým překvapením, při své audioknižní premiéře dokázal zprostředkovat hrdinovo vyprávění tak věrně, že máte chvílemi pocit, že vše prožíváte spolu s ním. Intonačně citlivě odděluje přepisy zážitků údajného přímého účastníka výpravy Igora od komentářů autora pod čarou. Ostatní postavy více přehrává, stejně tak ve vypjatých momentech jeho křik zní tak hlasitě, jako by nemluvil na mikrofon, ale volal na posluchače přímo odněkud z Tribeče. Práce s hlasem v pasážích plných plíživého strachu mu sedí výrazně lépe. Přechody ze slovenštiny do česky psaných citací z médií zvládá pak snad i díky svým českým kořenům bezchybně. Tajemně znějící hudební doprovod vyprávění nenarušuje, spíše velmi vhodně dokresluje popisované události.

Atmosféra knihy připomíná v některých pasážích Záhadu Blair Witch, Karika však více vyvolává dojem opravdového dokumentárního pátrání. Uvádí skutečné zdroje, které před lety poprvé rozvířily spekulace o tribečských událostech. Trhlina také obsahuje autorovy komentáře pod čarou, které se na jednu stranu snaží posluchače přesvědčit, že Igor existuje a kniha je přepisem jeho vyprávění, na druhou stranu v nich ale Karika vědomě podkopává Igorovu důvěryhodnost, čímž jen dále přiživuje dohady a spekulace. Text obsahuje spoustu odboček a vycpávek, čímž sice navozuje dojem autenticity a dráždí posluchačovu zvědavost, zahrává si však s jeho trpělivostí. Stojí ale za to prokousat se jimi až do finále.

Ačkoliv, či právě proto, že kniha vyvolává víc otázek, než kolik dává odpovědí, zanechává za sebou mezi čtenáři výraznou stopu. Názory na samotný text se sice mohou lišit, téměř jednomyslná shoda však panuje nad chválou četby Přemysla Boublíka. Trhlina je zkrátka dráždivá, provokující. Málokdo odolá, aby si zmiňované lokality nenašel na internetu či se do daných míst přímo nevypravil. Pro jistotu ale raději ne v zimě. Jeden zkrátka nikdy neví…